Proef met veiliger fietspaaltjes van start
Fietspaaltjes
De flexibele paal zorgt ervoor dat een fietser in geval van een botsing geen ernstige verwondingen oploopt doordat de paal de botsenergie beter absorbeert. Het project is gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu als een van de maatregelen om lokale fietsveiligheid te verbeteren. Fietspaaltjes zijn nuttig om auto’s te weren op fietspaden, maar ze kunnen soms ook risico’s met zich meebrengen. Mensen kunnen er bijvoorbeeld tegenaan fietsen en ten val komen, en moeten zich in het ziekenhuis laten behandelen. Elk jaar worden een paar honderd fietsers in het ziekenhuis opgenomen vanwege een aanrijding met een paaltje. Het betreft vooral ouderen. Fietspaaltjes zouden daarom alleen geplaatst moeten worden als de noodzaak daartoe is aangetoond, aldus CROW.
Keuzeschema
Om wegbeheerders te helpen bij het maken van de afweging wel of geen paaltje en hoe die dan uit te voeren, heeft het Fietsberaad een keuzeschema opgesteld. Dat is via fietsberaad.nl te downloaden, inclusief een uitgebreide toelichting. Daarnaast is dus nu een aantal pilots gestart, waar de voorgestelde oplossingen in de praktijk worden getoetst.
Proeflocaties
Naast de gemeente Hardenberg doen ook Barneveld, Enschede, Houten, Utrecht en Zwolle mee aan deze pilot 'Veiliger fietspaaltjes' door proeflocaties in te richten. Op elke locatie is gekozen voor een andere aanpassing. Het komende half jaar worden de proeven geëvalueerd. Fietsers en omwonenden kunnen hun mening over de veranderingen sturen door op www.fietsberaad.nl/fietspaaltjes het reactieformulier in te vullen of een e-mail te sturen naar fietspaaltjes@fietsberaad.nl.
Bron: Fietsberaad