'Achterhoek Duurzaam Mobiel' breed toepasbaar
De Regio Achterhoek ambieert het sterk verminderen van de CO2-uitstoot. XTNT heeft daarom samen met de regio het programma 'Achterhoek Duurzaam Mobiel' opgesteld. Dit is ook toepasbaar in andere steden en regio's voor het opstellen van mobiliteitsplannen en als bijdrage aan integrale klimaatplannen en structuurvisies.
Programma XTNT breed toepasbaar
vrijdag 3 september 2010
3 min
{igallery 76}
'Achterhoek Duurzaam Mobiel' breed toepasbaar
De Regio Achterhoek ambieert het sterk verminderen van de CO2-uitstoot. XTNT heeft daarom samen met de regio het programma 'Achterhoek Duurzaam Mobiel' opgesteld. Dit is ook toepasbaar in andere steden en regio's voor het opstellen van mobiliteitsplannen en als bijdrage aan integrale klimaatplannen en structuurvisies.
XTNT hanteert hierin vijf kernpunten:
Maatwerk
Duurzame mobiliteit is maatwerk. Ieder gebied heeft zijn eigen functie, verstedelijking en bestuurlijke accenten en wensen. Het is daarom nodig een kansrijke aanpak te ontwikkelen, afgestemd op de gebiedskenmerken. XTNT heeft voor de Achterhoek de keuzemogelijkheden in beeld gebracht en kansrijke thema's geselecteerd, zoals transport, duurzame energie, recreatie en noaberschap (burenhulp).
Gedragsverandering
Duurzame mobiliteit vergt ander gedrag van de consument. De consument moet bewust kiezen om een ander vervoermiddel te gebruiken. En dat doet hij pas als dat een persoonlijk voordeel oplevert: goedkoper, leuker, gemakkelijker, sexier (imago). Het doorbreken van gewoontegedrag, het inspelen op het aankoopgedrag en het bieden van prijsvoordeel zijn goede aanknopingspunten om een doelgroep aan te zetten tot ander mobiliteitsgedrag.
Samenhang
Mobiliteit is geen doel op zich. Het is de kunst om meerwaarde te bieden, bijvoorbeeld voor de economie of het toerisme. In de Achterhoek kunnen technische innovaties en het (lokaal of regionaal) produceren en distribueren van duurzame energie nieuwe werkgelegenheid creëren. In de toeristische sector liggen kansen door arrangementen met (elektrische) fietsen aan te bieden.
Samenwerken
De overheid heeft niet alles in de hand. Door slim samen te werken met marktpartijen kunnen resultaten sneller tot stand komen. In de Achterhoek zijn er mogelijkheden om samen met TLN (transportbranche), LTO (agrarische sector) en energiebedrijven nieuwe concepten te ontwikkelen voor het produceren, distribueren en toepassen van duurzame energie. Energiebeleid en duurzame mobiliteit zijn dan ook sterk verweven. Daar ligt een rol voor de overheid: partijen bij elkaar brengen en binden.
Korte en lange termijn
Morgen scoren is belangrijk. Morgen keuzes maken voor de toekomst is minstens zo belangrijk. Sommige zaken hebben meer tijd nodig, zoals het openbaar vervoer op een hoger niveau brengen, zodat structurele ruimtelijke veranderingen tot stand kunnen komen (railverbinding Doetinchem-Winterswijk).
Duurzaamheidsindicator
Dan rest de vraag: waar kan ik mijn geld het beste aan uitgeven? XTNT ontwikkelde de duurzaamheidsindicator, die maatschappelijke kosten en baten vergelijkt en zo inzicht geeft in de meest efficiënte maatregelen. Voor de Achterhoek blijkt dat het verduurzamen van de mobiliteit in de transport- en landbouwsector een hoog maatschappelijk (duurzaamheids)rendement heeft.
Terug naar overzicht nieuws >>>