Project: de diverging diamond interchange
Hierbij wisselen de rijbanen van het onderliggend wegennet korte tijd van rijrichting. Vlak voordat de rijbanen elkaar kruisen, kan verkeer rechtsaf de snelweg op. Eenmaal de snelweg gepasseerd, vlak voordat de rijbanen weer terug kruisen, kan het verkeer conflictvrij linksaf slaan, de andere rijrichting van de snelweg op. Bij verkeer dat de afrit neemt, geldt precies het tegenovergestelde.
Linksafslaand verkeer hoeft zo maar één verkeerslicht te passeren, het aantal conflictpunten gaat van 26 naar 14 en het oprijden van een snelweg in de verkeerde richting is nagenoeg onmogelijk. Nadelen zijn er ook: zo zullen weggebruikers moeten wennen aan het feit dat ze korte tijd ‘aan de verkeerde kant’ van de weg rijden en kan het voor langzaam verkeer juist onveiliger zijn.
De DDI in Leiden zal een barrier tussen de twee weghelften krijgen om verwarring te verminderen. “Omdat de huidige ontwerprichtlijnen in Nederland niet voorzien in een DDI, zal Comol5 met name moeten aantonen dat het een veilig ontwerp is en dat de verkeerssituatie voor weggebruikers duidelijk is. Men is verplicht om een verkeersveiligheidsaudit uit te laten voeren op het ontwerp.
Daarnaast test een team onder begeleiding van een verkeerspsycholoog de tijdelijke situatie in virtual reality. De weggebruiker moet goed worden voorbereid op deze innovatieve oplossing, zodat hij weet wat hij kan verwachten. Omdat de verkeersveiligheid vooropstaat, wordt de DDI ook tijdens het gebruik goed gemonitord”, aldus Linda van Heusden van de provincie Zuid-Holland.
Door: Vincent Wever. Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 04/2017.