Bij wegwerkzaamheden ontstaat als snel verkeershinder. Met het project 'Hinderarm Wegbeheer' wordt door de Universiteit Twente een methode ontwikkeld waarmee op regionaal niveau kan worden beoordeeld of de kosten en hinder van een onderhoudsstrategie acceptabel zijn.
Project "Hinderarm Wegbeheer"
dinsdag 18 mei 2010
3 min
{igallery 49}
Project 'Hinderarm Wegbeheer'
Bij wegwerkzaamheden ontstaat als snel verkeershinder. Met het project 'Hinderarm Wegbeheer' wordt door de Universiteit Twente een methode ontwikkeld waarmee op regionaal niveau kan worden beoordeeld of de kosten en hinder van een onderhoudsstrategie acceptabel zijn.
Project 'Hinderarm Wegbeheer'
Als gevolg van de versnelde slijtage van de wegen moet de frequentie van onderhoud omhoog, of moet het onderhoud worden uitgevoerd met gebruik van betere materialen en/of constructies, met respectievelijk meer en langere verkeershinder tot gevolg. In samenwerking met Regio Twente, Provincie Overijssel en Rijkswaterstaat Oost-Nederland voert de Universiteit Twente het project 'Hinderarm Wegbeheer' uit.
Acceptabele investering en verkeershinder
In dit project wordt een methode ontwikkeld waarmee op regionaal niveau een onderhoudsstrategie kan worden beoordeeld waarbij kosten en hinder voor alle betrokken actoren zijn meegenomen. Het doel is daarmee om de kosten van het onderhoud en daarmee samenhangende maatregelen af te stemmen op de resulterende verkeershinder, zodat met een acceptabele investering een acceptabel niveau aan verkeershinder wordt bereikt.
Componenten onderzoek
In het project wordt onderzoek verricht naar het inrichten van het wegonderhoud, waarbij rekening wordt gehouden met zowel de kosten van het onderhoud als de verkeershinder als gevolg van het onderhoud. Het probleem kent daarmee duidelijk een verkeerskundige en een wegbouwkundige component met een sterke relatie tussen beide vakgebieden. In het bijzonder komen aan de orde:
- Kwaliteit van de verharding;
- Kosten en effectiviteit van het onderhoud;
- Kosten van het toe te passen verkeersmanagement tijdens dit onderhoud; en
- De veroorzaakte verkeershinder als gevolg van wegonderhoud.
Verkeerskunde en wegenbouw gekoppeld
De integratie van wegbouwkundige en verkeerskundige aspecten komt tot uiting in het koppelen van wegbeheer en wegonderhoud aan traditionele methoden om de verkeersvraag en verkeersafwikkeling te beschrijven. Om deze koppeling inzichtelijk te maken is een raamwerk ontwikkeld, aan de hand waarvan praktijksituaties met wegwerkzaamheden beoordeeld kunnen worden. Bij de beoordeling gaat het naast meetbare verkeershinder, zoals vertraging of verkeersafwikkeling, ook om de meer subjectieve beleving van hinder. Dit raamwerk wordt doorontwikkeld naar een model dat op (regionaal) netwerkniveau de gevolgen van een onderhoudsstrategie zichtbaar kan maken.
Praktijkgericht en metingen
Het jaar 2010 zal in het teken staan van praktijkgericht onderzoek en metingen bij diverse projecten. Daarmee probeert men de meetbare effecten van onderhoudsmaatregelen en verkeersmanagement in beeld te brengen, en deze te koppelen aan de beleving door onder meer een enquête onder weggebruikers, ondernemers en omwonenden. Deze resultaten worden in het raamwerk ingebracht om in het jaar 2011 de stap naar het model op netwerkniveau te kunnen maken. Het project wordt naar verwachting in 2012 afgerond.
Meer informatie over het project kunt u vinden op de website www.verkeershinder.eu.
Terug naar overzicht projecten >>>