ProRail breidt proef met gele overweg uit
De spoorwegbeheerder werkte voor deze proef samen met onderzoeksinstituut TNO. Zonder de inwoners in te lichten werd de overgang geel geschilderd. Er is bewust gekozen voor geel. “Het is geen alarmkleur zoals rood, dus mensen schrikken niet. Maar het is wel een kleur die mensen alert maakt", zegt TNO-onderzoeker Remco Wijn tegen de NOS.
Afname aantal incidenten en dodelijke slachtoffers
Het beleid en de verschillende maatregelen van ProRail van de afgelopen jaren hebben voor een afname gezorgd van het aantal incidenten en dodelijke slachtoffers op overwegen. ProRail verwacht echter dat het aantal ongevallen, door de toename van het aantal treinen en overweggebruikers, mogelijk weer gaat toenemen. Mede door de gele overgangen probeert ProRail het aantal incidenten te beperken. "Mensen lieten weten dat ze echt gingen nadenken bij het oversteken", vertelt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom.
Naar nul overwegen
Het liefst wil ProRail helemaal af van de overwegen al beseffen ze zich wel dat dit een proces van de lange adem is. "De komende drie jaar willen we in ieder geval alle onbewaakte overgangen weghalen of beveiligen. Over dertig jaar moeten alle overgangen weg zijn. Dat kost alleen veel geld", aldus ProRail.
Hoe meer verschillende treinen en andere weggebruikers van elkaar gescheiden worden, hoe veiliger en beter dit is voor de doorstroming van het trein- en wegverkeer vindt de spoorwegbeheerder. Nieuwe spoorlijnen worden al overwegvrij aangelegd. Daarnaast pakt ProRail jaarlijks dertig overgangen aan. Dit tempo wil het bedrijf de komende jaren gaan opvoeren. ProRail gaat nu bekijken welke overgangen nog meer geschikt zijn voor een geel kleurtje.