ProRail test spoortunnel Delft

maandag 3 november 2014
timer 2 min
Afgelopen zaterdag was het zover. Na jaren van bouwen aan de spoortunnel en het ondergrondse station in Delft, is gebeurd waar honderden spoorwerkers de afgelopen jaren aan hebben gebouwd: ProRail heeft zaterdag met de eerste testtrein de ruim 2 kilometer lange tunnel getest.

Het oude tweesporige spoorviaduct zal binnenkort worden ingeruild voor een stille tunnel met ruimte voor vier sporen. Met vier sporen is een betere doorstroming van het treinverkeer mogelijk, wat ook in de rest van Nederland voordelen biedt. Het ondergrondse station krijgt daglicht op de perrons en de bovengrondse stationshal is voorzien van een karakteristiek plafond. Het nieuwe station biedt straks ruimte aan tienduizenden bezoekers, is groots van opzet en biedt de reiziger extra comfort, onder meer door de nieuwe winkels.

 

Bouwkundig klaar

De nieuwe spoortunnel en het station zijn bouwkundig zo goed als klaar en op dit moment is de testfase door ProRail in volle gang. In de testfase wordt beproefd of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd. Veiligheid voor de reizigers is hierbij het uitgangspunt. Het testen is de laatste fase voor de ingebruikname van de nieuwe tunnel en het station. ProRail is gestart met de bouw in 2009 en de eerste reizigerstrein kan gaan rijden in het voorjaar van 2015.


Enkele feiten over de tunnel en het station:

De lengte van de tunnel is 2,3 kilometer. Voor een tunnel met vier sporen en een lengte van 2,3 kilometer is nodig: 16.000 ton spoorstenen, 16.000 meter dwarsliggers en 20.000 meter spoorstaaf. Het totale spoorzonegebied is 30 hectare groot. Er komen twee fietsenstallingen met ruimte voor in totaal 7.000 fietsen. Er komt een parkeergarage voor 650 auto’s en een stadspark van 24.000 m2. Financiering is in handen van: Ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeente Delft, provincie Zuid-Holland, Stadsgewest Haaglanden en stadsregio Rotterdam. Gemeente Delft en ProRail bouwen gezamenlijk aan Spoorzone Delft.