Eind vorig jaar is besloten tot maatregelen die ervoor zorgen dat de exploitatie van het gemeentelijk parkeerbedrijf Breda binnen enkele jaren weer kostendekkend wordt. Eén van die maatregelen was het instellen van een centrale meldkamer voor alle parkeergarages met ingang van 2012. Deze week heeft het college van B&W besloten om die centrale aansturing uit te besteden aan Q-park Nederland.
Q-park doet meldkamer garages Breda
maandag 22 augustus 2011
2 min
Centrale meldkamer
Wethouder Wilbert Willems: “Mede door te besparen op de bedrijfsvoering willen we de kosten terugdringen en ervoor zorgen dat de begroting van het parkeerbedrijf weer sluitend wordt. Dat kan onder andere door gebruik te gaan maken van een centrale meldkamer voor alle gemeentelijke parkeergarages. We hebben besloten Q-park hiervoor in te schakelen, omdat blijkt dat bij uitbesteding de kosten nog veel lager zijn dan wanneer we het zelf zouden doen.”
Sturing op afstand
De belangrijkste maatregel in de bedrijfsvoering is invoering van 'sturing op afstand' van de parkeergarages vanuit één centrale meldkamer. Dit betekent dat er niet voortdurend personeel in de garages aanwezig is en dat de bestaande loges daar dicht gaan. Het dagelijks beheer van de garages blijft in handen van het gemeentelijk parkeerbedrijf. Wel zal steeds een team van garagebeheerders paraat staan om op oproep naar de betreffende garage te gaan.
Veel ervaring
Bij een hulpvraag gaan garageklanten straks gebruik maken van intercoms bij de kassa's en de in- en uitritten. Camera's die overal in de garages hangen zorgen voor een goede beveiliging. De bewaking van de videobeelden en het beantwoorden van intercomoproepen gebeurt straks door Q-park. Dit bedrijf heeft ruim 200 garages in Europa aangesloten op de eigen centrale meldkamer in Maastricht en daardoor veel ervaring met deze tak van dienstverlening. De gemeentelijke afdeling Stadstoezicht gaat zorgen voor meer preventief toezicht.
Besparing van 100.000 euro
Er is voor uitbesteding gekozen, omdat de kosten aanzienlijk lager zijn dan een centrale meldkamer in eigen beheer: eenmalig wordt 100.000 bespaard door het niet inrichten van een eigen meldkamer en structureel ruim 300.000 per jaar door lagere personeelskosten. Het niveau van dienstverlening is in beide gevallen gelijkwaardig.
Bron: de Ondernemer
Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>