Regio Twente loopt achter met elektrisch rijden
De Regio Twente bestaat uit de volgende gemeenten: Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Hof van Twente, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand en Wierden. In de Regio Twente stonden begin vorig jaar 659 elektrische personenauto’s geregistreerd en 3159 plug-in hybrides: samen 1,19 procent van het totaal aantal geregistreerde personenauto’s in de regio. Landelijk is dat percentage 1,4.
De Regio Twente telt 658 laadpunten. Dat is veel te weinig voor de verwachte groei van het elektrisch rijden. Bovendien is slechts een kwart ervan 24 uur per dag voor iedereen toegankelijk. Landelijk gezien is bijna de helft van de laadpunten publiek toegankelijk.
In het artikel in Tubantia wordt wel een verklaring gegeven. Zo hebben in de Regio Twente relatief veel woningen een eigen parkeerplek en dus ruimte voor een privéoplaadpunt. In de Randstad moeten veel automobilisten het hebben van openbare laadpalen. Ook het verschil in aantallen elektrische auto’s is verklaarbaar: het gemiddeld inkomen in de Regio Twente is lager dan het landelijk gemiddelde en elektrische auto’s zijn nog steeds relatief duur in aanschaf.
De Regio Twente is slecht voorbereid op de toekomstige vraag naar laadcapaciteit. Duurzaamheidsadviesbureau Over Morgen inventariseerde landelijk per gemeente in hoeverre wordt voldaan aan vraag in 2020 naar laadpaalcapaciteit. Daarbij scoorde alleen Borne redelijk: met de huidige capaciteit (19 laadpalen) kan in 2020 24 procent van de verwachte, plaatselijke laadpaalbehoefte gebruiksvriendelijk worden gedekt. Op de tweede en derde plaats staan Rijssen-Holten en Oldenzaal met respectievelijk 21 (74 laadpalen) en 16 procent (28 laadpalen). Losser, Hof van Twente en Haaksbergen staan met 0 procent onderaan de landelijke ranglijst.
Er is wel een lichtpuntje. Daar waar in 2018 het aantal laadpalen landelijk met 9 procent groeide, was dat in de Regio Twente 19 procent.