Reisgedrag veranderen: Sumo maakt het simpel

donderdag 30 juni 2011
timer 3 min
Mobiliteitsmanagement staat de laatste jaren volop in de belangstelling. In veel regio's zijn er initiatieven en werken veel organisaties aan slimmere reismogelijkheden. Maatregelen lopen uiteen van het nieuwe werken, aanpassing van arbeidsvoorwaarden tot fietsacties.
Reisgedrag veranderen: Sumo maakt het simpel

Telkens is er een gezamenlijke rode draad: reizigers betere mogelijkheden bieden om op een andere manier te reizen. Maar hoe verander je reisgedrag? Hoe kies je de juiste maatregel en hoe kom je er achter wat het oplevert?

Stap voor stap


De Sumo-methode is een eenvoudig en praktisch hulpmiddel om projecten op te zetten, te volgen en te evalueren. Sumo stelt de juiste vragen om projecten goed te doordenken. Daardoor lukt hetbeter om te bepalen welk gedrag je bij wie wilt veranderen en hoe je dit kunt realiseren. Dat vergroot de kans op succes. En maakt het mogelijk om de mate van succes te bepalen.

Gedragsverandering kost tijd


Sumo is gebaseerd op de wetenschap dat gedragsverandering tijd kost. Mensen passen hun reisgedrag in kleine stappen aan. Er is dus een reeks  stappen nodig om te komen tot een nieuwe gewoonte. Sumo verdeelt projecten in behapbare stappen die je gemakkelijk kunt volgen en evalueren. Bij  iedere stap vallen er deelnemers af: het aantal geïnteresseerden is altijd groter dan het aantal dat het aanbod uitprobeert. De groep die blijvend zijn gedrag aanpast, is nog weer kleiner. Dat is een belangrijk gegeven om rekening mee te houden: hoeveel mensen moet je benaderen om het gewenste
resultaat te behalen?

Doelgericht en flexibel


Sumo werkt eenvoudig en flexibel. Het biedt een duidelijk kader, maar legt niet op hoe en wat je moet meten. Daar zijn veel methoden voor en vaak bepaalt het budget hoeveel ruimte je hiervoor hebt. De methode is bruikbaar in kleine projecten zoals een fietsactie, maar ook in complexe situaties als spitsmijden en mobiliteitsmanagement bij wegwerkzaamheden.

Praktijk


Stel, je wilt een parkeerprobleem op een bedrijventerrein oplossen. Je bepaalt dan eerst hoe groot het probleem is: hoeveel auto's moeten er 'verdwijnen' om van de overlast af te zijn? Dat is dan het projectdoel. Daarna bepaal je de doelgroep. Waarschijnlijk zijn dat de werknemers. Je kunt dan bijvoorbeeld nagaan hoeveel personeel binnen fietsafstand woont en toch met de auto komt. Dat is je doelgroep. Is die doelgroep groot genoeg om het gewenste resultaat te bereiken? Welke maatregel kun je daarvoor aanbieden? En hoe trigger je mensen om ze te gebruiken? Dat is de kern van Sumo. Op die manier bepaal je maatregelen die er toe doen.

Stapje terug


Vervolgens is het vrij eenvoudig om bij te houden of de maatregel aanslaat. Zo niet, dan doe je een stapje terug. Uiteindelijk weet je hoeveel mensen anders zijn gaan reizen. In het voorbeeld bepaal je of daarmee de parkeeroverlast is opgelost. Met de standaard kentallen die Sumo biedt, breng je ook in beeld hoeveel minder autokilometers er zijn gemaakt en wat dat aan kosten en CO2-uitstoot heeft bespaard.

Uit Zweden


Sumo komt uit Zweden en staat voor System för utvärdering av mobilitetsprojekt (systeem voor evaluatie van mobiliteitsprojecten). In Zweden wordt Sumo met succes toegepast. Het KpVV heeft Sumo naar Nederland gehaald. Diverse overheden maken er al gebruik van. Bij Rijkswaterstaat en Agentschap NL is Sumo inmiddels de standaardmethode voor mobiliteitsmanagement. DTV consultants biedt een cursus aan. Ook andere landen maken gebruikvan de methode, die momenteel uitgroeit naar een Europese standaard.

Terug naar overzicht nieuws >>>