Reisinformatie voorzien van parkeergegevens

maandag 21 maart 2011
timer 5 min
Eind 2009 nam het toenmalige ministerie van V&W het initiatief om bestaande reisinformatiesystemen uit te breiden met parkeergegevens. Met informatie over toegankelijkheid, beschikbaarheid en prijs van parkeergarages, kan de consument weloverwogen kiezen voor auto; auto en openbaar vervoer of alleen openbaar vervoer.
Reisinformatie voorzien van parkeergegevens


NDPV


Vexpan speelde een centrale rol in de start van het Nationale Dataloket Parkeer Voorzieningen (NDPV). De eerste insteek van uitgebreide reisinformatie met parkeergegevens was gericht op multimodale reisinformatie; de combinatie van vervoer per auto en openbaar vervoer:
• de auto als voortransport en het openbaar vervoer als hoofdtransport waarbij de auto wordt achtergelaten op parkeervoorzieningen bij stations;
• de auto als hoofdtransport en het openbaar vervoer voor de laatste paar kilometer in het stedelijk gebied: gebruik van transferia.

Kwartiermakers


Door een uitgebreide groep 'kwartiermakers' (publieke en private parkeerexploitanten, leveranciers van parkeermanagementsystemen, reisinformatieleveranciers) is onder leiding van DHV Raadgevend Ingenieursbureau en later onder leiding van Connekt gewerkt aan een plan voor een landelijk dekkend dataloket voor parkeergegevens. Het gaat daarbij om informatie over parkeerfaciliteiten die bijdragen tot een bewuste keuze voor de reis, zoals aanwezigheid, toegankelijkheid, prijs (verschillen) en beschikbaarheid (actuele bezetting cq volmelding) van parkeergelegenheden.

Ter beschikking gesteld


Deze informatie wordt via de diverse reisinformatiesystemen aan de reizigers ter beschikking gesteld:
• thuis via internet, voor aanvang van de reis om de reis te plannen en de vervoerwijze te kiezen op basis van tijd, kosten en beschikbaarheid;
• onderweg via de mobiele telefoon of het in-car-navigatiesysteem, om het vervolg van de reis te plannen cq aan te passen op basis van actuele informatie (file, beschikbaarheid en kosten van parkeerplaatsen binnen loopafstand van de bestemming cq bij aanvullend openbaar vervoer);
• keuze van een parkeervoorziening met beschikbare plaatsen.

Zoekverkeer


Uit diverse onderzoeken is gebleken dat in binnenstedelijke gebieden tot 30 procent van het autoverkeer op zoek is naar een parkeerplaats. Door dit zoekverkeer zo direct mogelijk naar passende parkeerfaciliteiten te geleiden, kan het zoekverkeer en daarmee de uitstoot van fijnstof en CO2 in de gevoelige binnenstedelijke gebieden aanzienlijk worden beperkt.

Beroep op Vexpan


Om een compleet aanbod van informatie aan te kunnen bieden moeten zoveel mogelijk publieke en private aanbieders van parkeervoorzieningen worden betrokken. Enerzijds moeten zoveel mogelijk gegevens beschikbaar worden gesteld aan de consumenten; anderzijds moet zorgvuldig met commerciële informatie worden omgegaan. Om het noodzakelijk draagvlak te bereiken is een beroep gedaan op Vexpan als organiserende partij: veel (publieke) partijen zijn immers zeer terughoudend om hun gevoelige gegevens aan een commerciële partij ter beschikking te stellen.

Plan van Aanpak


Vexpan heeft in de afgelopen tijd samen met Connekt een plan van aanpak voor het Nationale Dataloket Parkeer Voorzieningen (NDPV) opgezet. Dit plan van aanpak is tot stand gekomen met vertegenwoordigers uit alle eerder genoemde geledingen van de parkeersector. Daarbij hebben initiatieven als Parkeerlijn en Car-Parks4You model gestaan. Daarnaast is ook gekeken naar de opzet en ervaringen met de proef met in-car-reisinformatie in Noord-Brabant.

Fasering


Het plan van aanpak voorziet in de volgende planfasering:


FASE 1:


- online delen van statische en semi-statische parkeerinformatie, uitgaande van een bestaande database met circa 2000 geconcentreerde parkeervoorzieningen in Nederland, aangevuld met gegevens omtrent straatparkeren (tarieven en tijdvensters voor betaald parkeren) per gemeente;
- offline updaten van de database op basis van correcties door de exploitanten/beheerders van de parkeervoorzieningen;
- specificeren van het online beheersysteem voor statische en semi-statische informatie.
Met fase 1 is een database beschikbaar voor leveranciers van reisinformatie met gegevens van parkeervoorzieningen (plaats, capaciteit, openingstijden, tarieven, etcetera).

FASE 2:


- ontwikkeling, testen en proefbedrijf van het online beheersysteem voor de statische en semi-statische informatie. Aan het einde van fase 2 is een systeem beschikbaar waarin exploitanten/beheerders van parkeervoorzieningen hun gegevens via een webtool up-to-date kunnen houden (openingstijden, tarieven, et cetera). De data kunnen door geautoriseerde informatieleveranciers worden opgevraagd om de informatie naar eindgebruikers up-to-date te houden.

FASE 3:


- opstellen van uitwisselingsprotocollen voor actuele informatie (zoveel mogelijk gebruik van standaards), SLA's en voorwaarden voor aanlevering en uitlevering;
- ontwikkeling platform voor uitwisseling van actuele parkeerdata;
- testen en proefbedrijf met aanleverende actuele systemen, oprichten en inrichten beheerorganisatie.
Na fase 3 kunnen de informatieleveranciers hun klanten
voorzien van reisinformatie met actuele parkeergegevens over beschikbaarheid.

Beter stedelijk klimaat


De voordelen van gebruik van het dataloket liggen vooral bij de consument, die een meer afgewogen keuze kan maken voor zijn reis: de ene keer meer nadruk op snelheid en comfort, de andere keer minder tijdkritisch en meer kostenbewust. Aan de collectieve kant ligt het voordeel in principe niet direct bij de parkeersector (er zal niet meer worden geparkeerd
en er wordt bij kostenbewuste keuzes een verschuiving naar goedkopere plaatsen buiten de centrale binnenstedelijke gebieden verwacht), maar vooral bij een betere afwikkeling van het verkeer in de binnensteden. Het systeem draagt zo bij aan een beter stedelijk klimaat in de zin van omgevingskwaliteit en luchtkwaliteit. Met dit systeem kunnen op termijn de bekende parkeerrouteinformatiesystemen van de straat en worden vervangen door individuele informatie aan de weggebruiker onderweg.

Positief gestemd


Hoewel op moment van schrijven de financiering van dit project nog niet helemaal rond is, zijn de betrokken partijen positief gestemd over een goede afloop. Wanneer het NDPV daadwerkelijk in gebruik zal worden genomen, kan nu nog niet worden overzien. Een eerste fase waarbij landelijk dekkende statische parkeerinformatie in reisplanners en navigatiesystemen wordt geïntegreerd mag nog dit jaar worden verwacht.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>