Rijksoverheid schakelt over naar elektrisch vervoer
Het Rijk heeft één van de grootste wagenparken van Nederland. In 2020 moet twintig procent van dit wagenpark elektrisch zijn. Vanaf 2028 worden er geen auto’s meer aangeschaft die rijden op diesel of benzine. Met vele duizenden personenauto’s en bijzondere voertuigen voor bijvoorbeeld calamiteiten is verduurzaming van de vloot een enorme opgave.
Aanbestedingsproces afgerond
Cruciaal is dat elektrische voertuigen bij rijksgebouwen opgeladen kunnen worden. In 2018 startte de Rijksoverheid hiervoor een aanbesteding. Eind december 2018 is het aanbestedingsproces afgerond. Installatiebedrijf Unica en energiebedrijf Engie zullen de eerste tweeduizend laadpunten installeren. Daarvan worden de eerste zevenhonderd in de eerste helft van 2019 geplaatst.
Eerste belangrijke stap
“De plaatsing van de eerste tweeduizend laadpalen zijn een belangrijke stap”, stelt staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken. “Het gaat niet alleen om de transitie naar elektrisch rijden, maar ook om innovatie en kennisontwikkeling. Dat bereiken we met deze overeenkomst. Zo kan de overheid het goede voorbeeld geven.”
Toename elektrische auto’s
Nederland staat wereldwijd op de vierde plek wat betreft elektrisch vervoer. De komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s sterk toe. Deze transitie vraagt om voldoende laadpunten op strategische locaties. Het Rijk zal dan ook een groot deel van haar laadpunten aan het vastgoed koppelen. Om de energievraag van deze volledig elektrische auto’s aan te kunnen, worden verschillende slimme technieken ingezet, zoals local load balancing en smart queing. Hierdoor wordt de energievraag en aanbod tussen de verschillende auto’s optimaal afgestemd.