Rijkswaterstaat gebruikt ideeën weggebruiker voor A4

donderdag 1 februari 2018
timer 2 min
Het streefbedrag voor zijn crowdfundingsactie behaalde Sjoerd van der Hoorn niet. Maar Rijkswaterstaat nodigde hem wel uit om zijn plannen toe te lichten. De IT-consultant wil de filedruk op de A4 verminderen door de wegbelijning aan te passen.

“Mijn ideeën zijn doorgerekend en zouden volgens de theorie goed werken”, vertelt Van der Hoorn over het gesprek dat hij op 29 januari had met verkeerskundigen en juristen van Rijkswaterstaat. “Ze gaan mijn ideeën verwerken in de plannen die al in de pijplijn tot 2028 zitten".

Parallelstructuur

Alwin Nijhuis, omgevingsmanager van de A4 van Rijkswaterstaat, laat weten het idee toe te willen passen tussen het knooppunt Hofvliet en de N14. Ook worden de A4 tussen Zoeterwoude-Dorp en het nieuwe knooppunt Hofvliet opnieuw ingericht. “Ze willen met name een parallelstructuur, zodat de linker doorgaande banen geen last van het in- en uitvoegende verkeer hebben”, zegt Van der Hoorn.

 

Verder nodigde Nijhuis hem uit om mee te denken over de MIRT-verkenning van de A4 Burgerveen-N14 en de planuitwerking van de A4 Haaglanden–N14, die onlangs zijn gestart. Een extra rijstrook en de parallelstructuur bij Rijswijk zorgen namelijk voor meer capaciteit, waardoor het aantal files zal verminderen. 

Bezwaren

Niet alle plannen zijn uitvoerbaar. Van der Hoorn: “Doordat er altijd mensen zijn die zich niet houden aan doorgetrokken strepen, is de verwachting dat het aantal ongelukken toeneemt. Doordat er altijd mensen zijn die zich niet houden aan doorgetrokken strepen, is de verwachting dat het aantal ongelukken toeneemt. Daarom zou Rijkswaterstaat liever een fysieke barrière plaatsen, maar dat neemt ruimte in beslag en daarvoor moet je echt de weg breder gaan maken, wat weer veel geld en tijd kost qua planning en juridische aspecten.”

Filedruk verminderen

Van der Hoorn startte in december een crowdfundingsactie om de wegbelijning op de A4 in zo’n mate aanpassen, dat er geen wegversmallingen meer hoeven plaats te vinden op de hoofdrijbanen. Daarnaast wil hij opritten samenvoegen, zodat er minder ingevoegd hoeft te worden. Dit alles moet de doorstroming verbeteren en daarmee de filedruk verminderen, zonder nieuw asfalt toe te passen.


Lees ook: Crowdfundingsactie moet filedruk op A4 verminderen