Roadled alternatief voor OVL

maandag 24 oktober 2011
timer 3 min
Een ledlampje met zonnecollector in bermpaaltjes of op vangrails: de lampjes van Roadled zijn tot op 800 meter zichtbaar. Het product kan snel, goedkoop en zuinig worden geïnstalleerd en ondergrondse bekabeling is niet nodig.  
Roadled alternatief voor OVL

{igallery 126}

Roadled alternatief voor OVL

Een ledlampje met zonnecollector in bermpaaltjes of op vangrails: de lampjes van Roadled, onderdeel van Double Dutch Investment (DDI) zijn tot op 800 meter zichtbaar. Het product kan snel, goedkoop en zuinig worden geïnstalleerd en ondergrondse bekabeling is niet nodig.

Constructief toegepast


Het product kan een vervanging zijn van lichtmasten die als geleideverlichting dienen in bijvoorbeeld bochten. Het is volgens RWS geen vervanging van de gewone lichtmasten, omdat daarvoor de verkeersintensiteit en de risico's op veel plaatsen te groot zijn. Roadled zelf is echter van mening dat dit juist wel het geval is. Een belangrijke mijlpaal voor ondernemer Aad van der Starre uit Apeldoorn is dat Roadled door de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van Rijkswaterstaat nu wordt aanbevolen en voorgeschreven omdat deze sinds 24 oktober 2011 constructief worden toegelaten op de knooppunten Grijsoord en Waterberg. De pilot die RWS in de 'vervelende' bocht van de verbindingsweg van de A12 naar de A50 op knooppunt Waterberg gedurende een jaar uitvoerde was dusdanig positief dat is besloten de vijftig led's blijvend toe te passen.

Kostenbesparing


Voor provincies en gemeentes kunnen de led's een simpele en goedkope oplossing zijn om de verkeersveiligheid te verhogen, licht- en horizonvervuiling te verlagen en energiekosten voor wegverlichting te verlagen. De onderhoudskosten blijven laag en ondergrondse bekabeling ontbreekt. Voor snelwegen bedraagt de gemiddelde kostenbesparing om en nabij de 3500 euro per jaar per kilometer weg.


Vergroten verkeersveiligheid


Rijkswaterstaat is tevreden over de eerste testresultaten: er zijn in het afgelopen jaar geen ongelukken voorgevallen. Weginspecteurs houden het traject nauwkeurig in de gaten, maar definitieve resultaten over de exacte gevolgen voor de verkeersveiligheid zijn pas na drie jaar goed meetbaar.  Het doel van de proef voor Rijkswaterstaat is het vergroten van de verkeersveiligheid en om de mogelijkheden onderzoeken van CO2-neutrale wegverlichting. Ook de provincie Gelderland, Zuid-Holland en Overijssel gaan de Roadled toepassen op verschillende Rijkswegen. De eerste gemeente die het ledlampje gaat toepassen is Apeldoorn.

Onderhoud


De praktijk heeft geleerd dat de Roadled zo'n drie jaar meegaat. Bovendien is het product onderhoudsvrij en heeft het een vuilafstotende laag.

Genomineerd


Roadled is genomineerd voor de Accenture Innovation Award, die op 10 november wordt uitgereikt. Op dit moment staat het product op de vijfde plaats.
 

Terug naar overzicht producten >>>