De gemeente Rotterdam introduceert een nieuw parkeersysteem in een online omgeving dat voor een groot deel in eigen huis werd ontwikkeld. Momenteel draait de testproductie en wordt het systeem gefinetuned.
Rotterdam implementeert online parkeersysteem
donderdag 23 december 2010
4 min
Gegevens verloren
Voorheen gebruikten de stadswachten de 'standaard' ouderwetse handterminals. “Echter, hier waren bijna geen managementrapportages en analyses mee te maken”, vertelt Ayten Turksever, manager parkeervoorzieningen van Stadstoezicht Rotterdam. “Alle gegevens werden bovendien op het apparaat zelf opgeslagen”, vult Hein Molenaar aan, ICT-manager van Stadstoezicht Rotterdam. “Als de terminal kapot was en naar de leverancier moest, dan gingen er vaak belangrijke gegevens verloren. Dat wilden we in de toekomst voorkomen.” Zo ontstond het idee om alles voortaan in een online omgeving te verwerken. “Dit zijn we verder gaan uitwerken, om vervolgens een aantal leveranciers uit te nodigen.
Lastige opgave
Maar al snel bleek dat geen van de getoonde apparaten over een online functie beschikte; alle gegevens werden nog steeds op het apparaat zelf opgeslagen”, vertelt Molenaar. “Een andere belangrijke eis was een lichter, meer handzaam apparaat. Ook dit bleek een lastige opgave.” Na uitvoerig intern overleg werd besloten een aantal leveranciers van smartphones uit te nodigen. “Hier kwam uiteindelijk een partij uit die als een van de weinigen wel in ons idee geloofde. Zij ontwikkelden een applicatie, waarna wij in eigen huis de achterkant vorm hebben gegeven. Voordeel hiervan is dat we niet afhankelijk zijn van derden.”
Gefaseerde invoering
Een gedeelte is nu in testproductie, zo schrijven dertien stadswachten uitsluitend nog fiscale bonnen uit middels een mobile device. Vervolgens wordt het nieuwe systeem gefaseerd binnen verschillende projecten ingevoerd. “In eerste instantie zijn we begonnen met de fiscale bonnen. Achtereenvolgens wordt deze ingezet bij bestuurlijke handhaving en de Mulderbonnen zoals vier wielen op de stoep”, aldus Molenaar. Begin maart moeten alle stadswachten (zo'n 600 man) zijn uitgerust met de mobile device. Om het systeem optimaal te laten werken in de praktijk, is in de strikte stadswachtopleiding een extra module opgenomen; een e-learning waarmee in een dag het benodigde certificaat kan worden behaald.
Helder systeem
“Sommige stadswachten moeten er nog aan wennen, vooral de oudere garde die al ruim vijftien jaar met hetzelfde systeem werkt, maar over het algemeen reageert iedereen zeer positief, met name omdat het systeem heel helder is”, aldus Turksever. De stadswachten worden op pad gestuurd met het mobiele apparaat, die volledig is ingericht op het specifieke gebruik. “Als er bijvoorbeeld een auto zonder parkeerkaart staat, dan kunnen ze meteen ter plaatse alle gegevens van de auto opvragen door het kenteken van de auto in te voeren. De stadswacht draagt een compact draadloos printertje bij zich, waarmee direct een bon kan worden 'uitgeschreven'. Omdat de gegevens ook met een druk op de knop gecheckt kunnen
worden bij de RDW en de Belastingdienst, zonder tussenkomst van de meldkamer, is het in een kort tijdsbestek een veel bredere check.”
Traceerbaar
Met het systeem zijn bovendien alle stadswachten die zich op straat bevinden traceerbaar, wat natuurlijk in het geval van calamiteiten een uitkomst is. “Iedere tien minuten, kwartier wordt gecheckt waar het personeel zich op dat moment bevindt, om zo de veiligheid beter te kunnen handhaven”, aldus Turksever. “Bovendien is het systeem dusdanig beveiligd dat het niet te kraken is.”
Meer eenheid
De gemeente heeft echter meer ambities. “Onze doelstelling is om onze werkwijze verder uit te dragen om zo meer eenheid bij gemeenten op landelijk niveau te creëren”, zegt Molenaar. En dat hier draagvlak voor is, bewijst het feit dat Molenaar gemiddeld zo'n twee presentaties per week geeft om andere overheden te informeren over deze nieuwe manier van werken. “Momenteel zijn we serieus in gesprek met een aantal grote gemeenten”, licht de ICT-manager toe. “Voor grote gemeenten zijn we interessant omdat we zowel de voor- als achterkant van het systeem kunnen leveren, terwijl kleine gemeenten voornamelijk geïnteresseerd zijn in de achterkant; het bestuurlijke en managementverhaal, omdat ze middels deze informatie beter inzicht krijgen en alles beter aan kunnen sturen.”
Op 22 maart 2011 organiseren de gemeente Rotterdam en partners een congres over het gebruik van iPhones / smartphones bij het handhaven in de praktijk. Hiermee willen ze wethouders, directieleden, teamleiders handhaving en toezichthouders informeren over de mogelijkheden.
Klik hier om u in te schrijven.
Dit artikel is verschenen in de zesde editie in 2010 van Verkeer in Beeld Magazine.
Terug naar overzicht projecten >>>