Rotterdam zet veerdienst in als alternatief voor tunnel
Om voetgangers en fietsers vanaf de start van de werkzaamheden een goed alternatief te kunnen bieden, worden de werkzaamheden aan de tunnelbuis later gestart.
De renovatie aan de fietstunnel duurt zeven maanden, de renovatie van het voetgangersdeel duurt elf maanden.
In eerste instantie koos de gemeente voor een fietsbus. Dit bleek echter, met het oog op de veiligheid in de tunnel, niet haalbaar. Wethouder Bokhove (Mobiliteit): “Helaas bleek dat vanwege de tunnelveiligheid geen haalbaar alternatief. Samen met het duidelijke signaal van de gebruikers van de tunnel, was dat voor ons de reden om te kijken of het andere logische alternatief – een veerdienst – wel te realiseren is.”
De vaarroute ligt tussen de Sint-Janshaven en de Sint-Jobshaven. De zoektocht naar goede vervoerders die een veilige, comfortabele en stabiele dienstregeling kunnen verzorgen is gestart via een aanbesteding. De werkzaamheden aan de fietsers- en voetgangerstunnel starten in december. Die extra tijd is nodig om een betrouwbare veerdienst te hebben op het moment dat de tunnel dicht gaat.