Rotterdamse deelmobiliteit zorgt voor meer ruimte
Het delen van een auto of scooter levert veel ruimte op. Daarom experimenteert Rotterdam volop met deze deelmodaliteiten. “We willen Rotterdam bereikbaar houden. En zeker voor een tweede auto kan een deelvoertuig een prima alternatief zijn”, vertelt Quirijn Oudshoorn, adviseur mobiliteit bij de gemeente. Gemiddeld staat een ‘gewone’ auto 23 uur per dag stil op een parkeerplek. “Een deelauto kan vier of vijf auto’s vervangen. Dat betekent drie of vier minder geparkeerde auto’s.”
Lev
Half juli werd Lev geïntroduceerd, een klein elektrisch voertuig voor maximaal twee personen en een klein beetje bagage. Oudshoorn: “Doordat meer mensen ze gebruiken, staan ze korter stil. En omdat ze klein zijn, nemen ze ook nog eens minder plek in beslag.”
Een andere elektrische deelauto in Rotterdam is Share’nGo. Net als de Lev kun je deze auto in een groot deel van Rotterdam parkeren en de parkeerkosten zijn inbegrepen in het abonnement. Oudshoorn: "We willen leren hoe mensen deze voertuigen gebruiken. Daarna kijken we naar eventuele uitbreiding, er zijn meer bedrijven die deelvoertuigen willen aanbieden." Share’nGo draait een jaar op proef, Lev een half jaar.
Scooters en fietsen
Ondertussen rijden er ook al 320 elektrische Felyx deelscooters door de stad. Later dit jaar komt er concurrentie van twee andere bedrijven met elektrische deelscooters. Ook zijn er verschillende deelfietsen. "Dat is interessant voor onder meer OV-reizigers. Je kunt op veel plekken komen, maar zo’n deelfiets is voor de eerste en laatste kilometers erg handig. Want als je op het puntje van Katendrecht woont, is het een heel stuk lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation", aldus Oudshoorn.