RWS test reparatie- methodes vorstschade

vrijdag 1 oktober 2010
timer 3 min
RWS test reparatiemethodes vorstschade     Rijkswaterstaat heeft vorige winter twee succesvolle proeven gedaan met een nieuw en duurzaam reparatiemiddel voor zoab en met asfalteren bij lage temperaturen. Ook deze winter test RWS een aantal producten en methoden om vorstschade verder terug te dringen. 
RWS test reparatie- methodes vorstschade

 

Verjongingsmiddelen


De proeven worden onder andere gedaan met verjongingsmiddelen. Rijkswaterstaat test twee verjongingsproducten en diverse aanbrengtechnieken. Het verjongingsmiddel wordt op het asfalt gespoten/gesproeid om het bindmiddel, waarmee de losse steentjes aan elkaar zitten, soepeler te maken en eventuele (beginnende) scheurtjes in het bindmiddel te repareren. Doel is uiteindelijk om de levensduur van asfalt met enkele jaren te verlengen en vorstbestendiger te maken.

Drie proefvakken


In totaal worden er drie proefvakken aangelegd: in de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 september is dit gebeurd op de A6 bij Emmeloord op zoab, over twee weken op de A50 bij Terlet (zoab plus) en in 2011 in Limburg (dubbellaags zoab).

Sensortechnologie


Ook bekijkt Rijkswaterstaat de mogelijkheden om met behulp van sensors beginnende vorstschade vroegtijdig op te kunnen sporen. Het is de bedoeling dat een speciaal uitgeruste auto nog deze winter gaat proefrijden. Wanneer beginnende vorstschade vroegtijdig kan worden opgespoord, kunnen maatregelen worden genomen om vorstschade te voorkomen. Op dit moment wordt vorstschade ontdekt door de weginspecteurs van Rijkswaterstaat die het wegdek dagelijks in de gaten houden, of via meldingen van weggebruikers.

Omvang vorstschade in winter 2009-2010


In de winter van 2009-2010 was sprake van een strenge en langdurige winter, met veel winterse neerslag en zogenoemde vries-dooi wisselingen. Deze omstandigheden zorgden voor relatief veel vorstschade aan de wegen: in totaal aan 1,7 procent van de rijkswegen. Met de reparatie is 49,5 miljoen euro gemoeid. Die kosten worden binnen de budgetten voor regulier onderhoud opgevangen. Alle vorstschade is inmiddels (tijdelijk) hersteld of staat ingepland voor groot onderhoud.

Schades


In de afgelopen winter zijn 3685 meldingen van schade aan auto's als gevolg van vorstschade binnengekomen. In 765 gevallen heeft Rijkswaterstaat een schadevergoeding betaald. 70 Procent van de schademeldingen is inmiddels afgehandeld. Voor de overige claims geldt voor een groot deel dat Rijkswaterstaat al wel een standpunt heeft ingenomen, maar de officiële reactietermijn nog open staat. In totaal is voor ongeveer 225.000 euro aan schadevergoedingen betaald.

Wist u dat?


De totale lengte van het hoofdwegennet in Nederland zo'n 7300 km is? De totale oppervlakte van het hoofdwegennet 87 km2 is? In totaal is aan 1,7 procent van deze totale oppervlakte vorstschade ontstaan in de winter van 2009-2010.

Meer informatie


Kijk voor meer informatie over vorstschade op www.rijkswaterstaat.nl/vorstschade. Hier vindt u ook meer informatie over wat Rijkswaterstaat doet om vorstschade verder terug te dringen.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>