Scooteroverlast in de kraag gegrepen

donderdag 20 januari 2011
timer 3 min
Collegepartij GroenLinks wil dat het Amsterdamse gemeentebestuur ernst maakt van de aanpak van scooteroverlast. Scooters moeten voortaan worden geweerd van fietspaden die minder dan 2,50 meter breed zijn, er moet een parkeerverbod voor scooters komen op drukke pleinen en in winkelstraten en de politie moet strenger optreden tegen te snel rijdende en opgevoerde scooters.
Scooteroverlast in de kraag gegrepen

Notitie scooterbeleid


GroenLinks-raadslid Fjodor Molenaar doet die voorstellen in een notitie over het scooterbeleid, die vandaag wordt gepresenteerd. Niet alleen in Amsterdam maar ook in Rotterdam en Den Haag wordt de notitie ingediend. Vooral in grote steden is de afgelopen jaren het aantal scooters enorm toegenomen. En daarmee ook de problemen als geluids- en milieuoverlast en het aantal ongelukken waarbij scooters zijn betrokken.


Fietsersbond


Ook de Fietsersbond presenteert vandaag een onderzoek naar scooteroverlast. Daaruit blijkt dat 94 procent van de snorscooters te hard rijdt op het fietspad. De gemiddelde snelheid blijkt 37 kilometer per uur, waar 25 is toegestaan. De bond pleit voor meer en vooral effectievere snelheidscontroles en voor het weren van scooters op smalle fietspaden.
Download hier het onderzoek van de Fietsersbond.

Gewonden


“De overlast door scooters loopt echt de spuigaten uit”, vindt Molenaar. Op voorstel van GroenLinks werd het Amsterdamse gemeentebestuur eind 2009 opgeroepen binnen een jaar met maatregelen te komen. Nu die zijn uitgebleven neemt GroenLinks zelf het initiatief. In zijn notitie definieert Molenaar het begrip scooter als een verzamelnaam voor allerlei soorten brom- en snorfietsen. Volgens hem vallen er jaarlijks in Amsterdam bijna net zo veel gewonden onder brom- en snorfietsers als onder fietsers en automobilisten. Dat terwijl er ruim drie keer zoveel auto's zijn en bijna acht keer zoveel fietsen. Maar de scooter wordt alsmaar populairder.

Brommers


GroenLinks wil dat de scooter vaker naar de rijbaan wordt verdreven.  'Dat is veel beter voor de veiligheid', zegt Molenaar die daarbij teruggrijpt naar ervaringen met brommers. 'Die moeten sinds 1999 in de bebouwde kom verplicht op de rijbaan rijden. Het aantal slachtoffers van ongevallen is sindsdien met 31 procent afgenomen, zowel onder brommerrijders als onder andere gebruikers van het fietspad.'

Schone scooterregeling


Volgens Molenaar kan een gemeente als wegbeheerder veel meer doen aan de veiligheid dan Amsterdam nu daadwerkelijk doet. Ook in de aanpak van andere gevolgen van het toegenomen scooterbezit moet de gemeente actiever worden. Zo moet het gebruik van elektrische scooters worden bevorderd. “Het aandeel van scooters in de uitstoot van gevaarlijke stoffen is verontrustend hoog. Een gemeente als Zaanstad boekt succes met een schone scooterregeling, waarbij mensen een premie krijgen als ze hun 2-taktje inleveren en een bijdrage kregen voor de aanschaf van een schone, elektrische scooter. In Amsterdam zou het gemeentebestuur initiatieven nemen om veelrijders als pizzakoeriers te bewegen op elektrische scooters over te gaan. Daar is helaas ook niets van gekomen.”

Bron: Volkskrant
 

Terug naar overzicht nieuws >>>