Shared Space als state of mind

dinsdag 19 april 2011
timer 3 min
Vanaf het begin heeft het Shared Space concept haar publiek verdeeld in felle voor- en tegenstanders. Nu de hype is verdwenen, gaan de scherpe kantjes er vanaf. En nu het concept de experimentele fase heeft doorstaan, wordt steeds duidelijker in welke context een Shared Space project succesvol kan zijn. En wanneer niet.

Shared Space als state of mind

 

 

Expertmeeting


Zo luidt de gezamenlijke conclusie uit de expertmeeting die Verkeer in Beeld in aanloop naar de Shared Space Experience op 19 mei in Eindhoven organiseerde. In dit artikel vindt u een samenvatting van de gezamenlijke standpunten, visies, ervaringen en adviezen van ervaringsdeskundigen Erik van Hal (Gemeente Eindhoven), Jaap Margry (SAB), Viviane de Groot (Goudappel Coffeng) en Sjoerd Nota (Kenniscentrum Shared Space/NHL).

 

Geschikt of ongeschikt


Shared Space lijkt de experimentele fase voorbij. De filosofie mag bekend verondersteld worden, de ogenschijnlijke tegenstellingen tussen Duurzaam Veilig en Shared Space worden nu ook door CROW gerelativeerd, kennis uit gerealiseerde projecten neemt toe en verantwoordelijken voor de openbare ruimte en verkeer zijn in staat om geschikte Shared Space locaties te identificeren. Bij die selectie moet volgens de experts vooral de context van de locatie een belangrijke rol spelen:

-    De locatie moet een logische plek zijn voor dit type oplossingen.

Dat is niet per definitie een verblijfsgebied zoals vaak wordt aangenomen, wel moet er een aanleiding zijn voor verschillende verkeersdeelnemers. Dus niet alleen auto's, maar ook niet alleen voetgangers.

 

-    De locatie moet zich ook lenen en uitnodigen om juist hier te kiezen voor een Shared Space oplossing vanuit de gewenste ruimtelijke kwaliteit

 

-    De locatie moet ook een sociale functie hebben

Er moet iets of iemand zijn om de ruimte mee te delen, om elkaar te ontmoeten, een plek met aanleidingen om snelheid te minderen zoals een kerk of een multifunctionele plek. Het heet niet voor niets Shared Space.

-    Binnen de context-analyse is ook de inschatting van de omgeving van belang.
In hoeverre zijn omwonenden en andere belanghebbenden bereid medeverantwoordelijkheid te dragen en mee te denken over hun eigen (gedeelde) omgeving. Draagvlak en participatie zijn essentieel, net als bij alle grote openbare ruimte projecten overigens. Voor een nieuw concept als Shared Space is het draagvlak extra belangrijk en is de support van bestuur, management en adviseurs vereist.

 

Meer weten over de (on)mogelijkheden van Shared Space? Het complete artikel leest u in Verkeer in Beeld #2, welke eind april verschijnt.

 

Bovendien organiseert Verkeer in Beeld op 19 mei in samenwerking met Goudappel Coffeng en SAB de Shared Space Experience, een kennisintensieve dag waar deelnemers niet alleen worden geüpdate over de laatste stand van zaken rond Shared Space in theorie en praktijk, maar ook hoe ze zelf intensief met Shared Space in de praktijk aan de slag kunnen gaan.