'Shared space' bij Amsterdam CS lijkt goed te werken

donderdag 25 februari 2016
timer 2 min
Geen stoplichten, geen zebrapaden en geen lijnen op de weg. Alleen het gezonde verstand van de gebruikers, die wat snelheid terugnemen en een beetje rekening met elkaar houden. Sinds eind november 2015 is het verkeer op het pontplein bij Amsterdam Centraal Station ingericht volgens het idee van de 'shared space'. Deze gedeelde ruimte lijkt goed te werken.

Met de opening van de Michiel de Ruijtertunnel is het autoverkeer aan de IJzijde van CS verplaatst. Het overige verkeer komt van veel verschillende kanten op het plein aan. Uit de fiets- en voetgangerstunnel onder CS, de De Ruijterkade en vanaf de pontaanlandingen. Deze combinatie maakt het pontplein, verkeerskundig gezien, een unieke plek in de stad.

 

Het plaatsen van stoplichten zou volgens verkeerskundigen hier niet goed werken en bovendien de doorstroming niet ten goede komen. Daarom is gekozen voor het principe van de gedeelde ruimte.

 

Verkeerssituatie monitoren

Bij de start heeft de gemeente laten weten de verkeerssituatie goed te monitoren met behulp van camera’s om zo zorgvuldig te kunnen bepalen of aanvullende maatregelen nodig zijn. Dat is ook gebeurd.

Vooruitlopend op conclusies van het verkeersonderzoek geeft de gemeente Amsterdam alvast een indruk van hoe rekening houden met elkaar eruit ziet, met beelden van een ochtendspits in december 2015. Bekijk de video hierboven of  klik hier.

Op het pontplein bij Amsterdam CS is het verkeer ingericht volgens het idee van de gedeelde ruimte.