Slim werken en reizen gebeurt minder dan werknemers willen en kunnen. Volgens een onderzoek van Blauw Research in opdracht van de TaskForce Mobiliteitsmanagement (TFMM) ervaren werknemers onvoldoende ondersteuning van hun werkgevers.
Slim werken onvoldoende gesteund
woensdag 16 juni 2010
3 min
Moeilijke drempels
Uit het onderzoek van Blauw Research blijkt dat zowel werkgevers, werknemers als direct leidinggevenden drempels ervaren waar ze maar moeilijk overheen stappen. Het onderzoekt toont aan dat gemiddeld 44% van de werknemers al wel eens slim reist en werkt maar dat ruim een derde van alle ondervraagden dit (vaker) wil gaan doen. De meeste werknemers ervaren onvoldoende ondersteuning van hun werkgever bij slim reizen en slim werken. Daarom krijgen de werkgevers hiervoor een gemiddeld rapportcijfer van 5,2. Slechts 29% geeft zijn werkgever een 6 of hoger.
Minder (spits)rijden
Toch zijn de voordelen van slim werken en reizen voor werkgevers en werknemers niet te ontkennen. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat degenen die regelmatig op afstand of thuis werken daardoor maandelijks maar liefst gemiddeld bijna 600 kilometer minder in de spits reizen. De reistijd die op deze manier wordt bespaard, wordt voor 34% aan het werk besteed.
Meer tevredenheid
Ook leidt de mogelijkheid om onafhankelijk van plaats en tijd te werken tot een hogere tevredenheid onder werknemers. En tevreden medewerkers bevelen hun bedrijf eerder aan als werkgever en zakenpartner. Voor 38% van de ondervraagden is de mogelijkheid om thuis of onderweg te werken een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Een bedrijf met een actief mobiliteitsbeleid voor heeft, wordt dus gezien als een aantrekkelijke werkgever.
Werkgevers moeten goede voorbeeld geven
TFMM-voorzitter Lodewijk de Waal roept werkgevers op beleid te vormen en dit uit te dragen op alle niveaus (ook bij Top- en Middle Management) zodat werknemers zich bewust zijn van de alternatieven en zich gesteund weten. Daarbij zou voorbeeldgedrag door de werkgever en leidinggevenden zelf ook helpen. Nu geeft nog maar 7% van het topmanagement en 17% van de middle managers het goede voorbeeld.
Superpromotors
De beste manier om werkgevers in beweging te krijgen is als ze door hun eigen werknemers worden aangesproken op hun beleid. Hierbij kunnen Superpromoters onder werknemers het verschil maken. Van de mensen die zelf regelmatig slim reizen blijkt namelijk 7% superpromoter van slim werken en reizen te zijn. Dat wil zeggen dat zij hun enthousiasme op collega's en werkgevers weten over te dragen. De afgelopen weken zijn dergelijke werknemers met elkaar in contact gebracht in een zogenaamde moderated community.
www.woonwerkcafe.nl
Op www.woonwerkcafe.nl hebben honderden mensen met elkaar gediscussieerd over slimmer reizen en werken. Deze site is nu algemeen toegankelijk. Hier is ook de link naar de vragenlijst van het onderzoek te vinden. Wie de vragen online invult, krijgt inzicht in hoe slim hij zelf reist en in hoeverre hij hierin wordt ondersteund door uw werkgever. Na het invullen ontvangt hij een rapport met de resultaten van het TFMM-onderzoek kosteloos per email. Dit rapport met concrete handreikingen voor werkgevers kan als hulpmiddel dienen om de discussie, eventueel via de OR of HR, in de eigen organisatie (verder) op gang te brengen.
Vul hier de online vragenlijst in.
Terug naar overzicht nieuws >>>