Slimme communicatie is het nieuwe asfalt

maandag 28 juni 2010
timer 6 min
De Raad voor Verkeer en Waterstaat onderzocht op welke manier het Nederlandse mobiliteitsbeleid beter kan aansluiten bij de behoeften van de reiziger. Hun conclusie: er moet veel slimmer gebruik gemaakt worden van de mogelijkheden die de moderne ICT ons biedt. Hoe zou dat eruit kunnen zien?
Slimme communicatie is het nieuwe asfalt

{igallery 59}

Slimme communicatie is het nieuwe asfalt

De Raad voor Verkeer en Waterstaat onderzocht op welke manier het Nederlandse mobiliteitsbeleid beter kan aansluiten bij de behoeften van de reiziger. Hun conclusie: er moet veel slimmer gebruik gemaakt worden van de mogelijkheden die de moderne ICT ons biedt. Hoe zou dat eruit kunnen zien?

Gericht informeren maakt makkelijker


Marco Maréchal, directeur van Connecting2Day en gespecialiseerd in vraagstukken op het gebied van mobiliteit en verkeer en vervoer heeft daar duidelijke ideeën over: “Je bereikt pas echt iets op het gebied van mobiliteit als je het de mensen makkelijk maakt. Dat betekent dat je ze gericht, actief, realtime én volledig moet informeren. Zeker voor het openbaar vervoer is hierin nog een wereld te winnen. Net als de Raad voor Verkeer en Waterstaat ben ik elke keer verbaasd over de kansen die we in Nederland nog laten liggen op dit gebied.”


Kijk en vergelijk


Zelf wél denkend vanuit de hedendaagse communicatiebehoeften maakte Connecting2Day in opdracht van stadsregio Rotterdam een ultramoderne bereikbaarheidswebsite: www.rotterdambereikbareregio.nl. Dit is een vervolg op de website die het mobiliteitsadviesbureau in 2007 maakte en die dat jaar genomineerd werd voor de Van A naar Beter-prijs. Op de nieuwe website kan men voor elk reisdoel vergelijken welk vervoersmiddel, of welke combinatie van vervoersmiddelen, op dat moment de beste optie is. “Doordat je precies ziet welke manier van reizen voor jou het snelst is, wordt het makkelijker om te kiezen,” legt Maréchal uit. “De ene keer is dat de auto, de andere keer de trein in combinatie met bijvoorbeeld, ik noem maar een leuke mogelijkheid zoals ze die in Rotterdam hebben, de watertaxi. Die vergelijking tussen verschillende vervoersmiddelen is heel belangrijk. Verstokte automobilisten hebben namelijk vaak nog het idee dat reizen met het OV veel tijd kost. Als dat keer op keer niet zo blijkt te zijn, zijn ze wellicht te overtuigen toch eens de trein te pakken. Maar in andere gevallen 'wint' de auto weer. Daar moeten we ook realistisch over zijn.”


Verkeers- en parkeerinformatie


Op de website zie je verder in één oogopslag realtime waar het op dat moment vast staat en waar werkzaamheden zijn. Bovendien kun je er heel makkelijk bekijken of er nog plaats is in de parkeergarage en waar je je elektrische auto kunt opladen. De website is volledig gebruiker-georiënteerd; hij onthoudt je voorkeuren en je voegt naar eigen smaak allerlei handige extra's toe, zoals Buienradar of een evenementenagenda. Binnenkort wordt de applicatie ook voor smartphones geschikt gemaakt.

Informatie op maat


Stadsregio Rotterdam is blij met de nieuwe website. Rotterdams verkeersmarinier Hans Goosens: “Als verkeersmarinier heb ik de opdracht ervoor te zorgen dat onnodige verkeershinder tot het verleden gaat behoren. Deze site, die we in samenwerking met vele andere partijen in de regio hebben laten ontwikkelen, zal daar een mooie bijdrage aan leveren. Alle informatie die we hebben, bieden we hier op een overzichtelijke manier aan, en elke gebruiker pikt datgene eruit wat hij of zij nodig heeft”, aldus Goosens. “Vroeger had je wel eens de situatie dat je mensen van allerlei informatie voorzag waar ze helemaal niet op zaten te wachten. Dat heeft dus geen effect. Nu leveren we maatwerk: we bieden iedereen de kans datgene te vinden wat voor hem of haar relevant is. Is iemand alleen geïnteresseerd in de locatie en prijzen van parkeergarages omdat hij tóch altijd met de auto komt? Prima, die informatie bieden we graag aan. Maar wil je vergelijken welke manier van reizen naar een bepaalde locatie het snelst is, dan kan dat zeker ook.”

Flexibiliteit


Ook op andere manieren zit Rotterdam er bovenop, vertelt Maréchal. De stad houdt bijvoorbeeld een pilot met verkeerscamera's die werken op een accu en die makkelijk verplaatsbaar zijn, om de actuele verkeersdoorstroming live te monitoren en het verkeer indien nodig direct om te leiden. “We hebben Rotterdam geadviseerd met deze type camera's te werken omdat die flexibiliteit aansluit bij de manier waarop het verkeer zich gedraagt. Acht camera's worden op dit moment bijvoorbeeld even verplaatst om in gezet te worden tijdens het openingsweekend van de Tour de France. Zij zullen een grote rol spelen bij het in goede banen leiden van dit evenement.”


Realtime informatie


Dit soort realtime informatie moet meer en meer ingezet gaan worden, vindt Marco Maréchal. “Het kán, nu is het nog een kwestie van dóen. En niet alleen voor automobilisten. Ga ook de reizigers in het OV goed bedienen. Straks moet elke treinreiziger bij vertragingen en werkzaamheden meteen een sms-je krijgen met de voor hem interessante alternatieven.” Een mooi voorbeeld van wat op kleine schaal al met de realtime mogelijkheden gebeurt is het dynamisch in-car-systeem voor vrachtwagens dat Andes ontwikkelde voor de gemeente Assen. Vrachtwagenchauffeurs voeren hun hoogte en hun asdruk in in een speciale routeplanner en ze krijgen in samenwerking met de gemeente en provincie al rijdend precies die routes aangeboden die het best begaanbaar zijn voor hun type vrachtwagen. “Dát is het soort communicatie waar we in de mobiliteitsbranche naartoe moeten!”


Denk niet in vervoersstromen, denk in mensen


De bevindingen van de Raad voor Verkeer en Waterstaat sluiten ook naadloos aan bij een andere overtuiging van Maréchal: richt je op het individu. “Wie in vervoersstromen denkt, kan het wel vergeten. Vervoersstromen bestaan niet. Individuen die zich verplaatsen wel. Mensen zoals jij en ik die graag snel en makkelijk op hun bestemming willen komen. Je bereikt als overheid of bedrijf pas echt iets op het gebied van mobiliteit als je deze mensen op de juiste manier weet te informeren.” Maréchal heeft wat dat betreft heel wat ervaring om uit te putten. In 1996 bedacht zijn bedrijf voor de gemeente Amsterdam het vooruitstrevende concept Bereikbaar Amsterdam, dat in verschillende hoedanigheden al veertien jaar meegaat. “En ook voor bedrijven denken wij mee over mobiliteit. Zij hebben er veel belang bij dat klanten en medewerkers niet te lang vaststaan. Op dit moment werken we aan een aantal concepten voor het beter managen van de verkeersstromen rond allerlei grote evenementen. Kernpunt hierin is telkens weer: communicatie.

Terug naar overzicht projecten >>>