Slimme sensoren voorkomen onnodig zout strooien
Deze nieuwe technologie, die het mogelijk maakt om onderhoud plaats te laten vinden op basis van data en data-analyse, wordt Digital Asset Management genoemd. BAM Infra, T-Mobile en Nowi hebben deze nieuwe techniek ontwikkeld. Op 5 oktober is de eerste proefsensor geplaatst op het eigen terrein van BAM.
Bij deze pilot hebben onder andere de gemeente Amsterdam en havenbedrijf Amsterdam zich aangesloten. Zij gaan in november tien sensoren in hun wegennet maken.
Natuurvriendelijk
De winst van gericht en efficiënt strooien bespaart niet alleen zout, maar vermindert ook de verontreiniging in de natuur. Gestrooid zout komt bijvoorbeeld terecht in smeltwater en nevel terecht, wat zorgt voor een kortere levensduur van het asfalt.
Hoe het werkt
De sensoren worden in het bestaande wegdek aangebracht in een geboord gat van 8,5 centimeter. Om de sensor te beschermen, ontwikkelde BAM een speciaal kunsthars. Elke 15 minuten geeft de sensor de temperatuur door met een nauwkeurigheid van 0,25 graden Celsius. Die informatie wordt gekoppeld aan andere bronnen, zoals weermodellen, en vervolgens geanalyseerd. Hierdoor ontstaat een nauwkeurige voorspelling wanneer en waar er gestrooid met worden.