SpitsFietsen moet werknemer stimuleren fiets te pakken tijdens spits

donderdag 12 januari 2017
timer 5 min
Beter Benutten Zwolle Kampen is onderdeel van het landelijk programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De belangrijkste ambitie van Beter Benutten is het realiseren van reistijdwinst van deur tot deur. Op 1 januari 2018 moet er een reistijdwinst van minimaal tien procent gerealiseerd zijn.

Een van de manieren waarop Beter Benutten in de regio Zwolle Kampen deze ambitie wil bereiken is door middel van fietsstimulering. Hiermee worden automobilisten gestimuleerd om de auto te laten staan en de fiets te pakken om naar het werk te gaan. Ellen de vries is bereikbaarheidsregisseur en tevens projectleider Beter Benutten bij de gemeente Zwolle en vertelt dat er al bedacht was om iets met fietsmobiliteit te doen. “We hebben voorafgaand aan de aanbesteding sessies gehad en daar is een basis gelegd voor opdrachtnemers en die zijn vervolgens zelf met een idee gekomen.”

SpitsFietsen app

Het project SpitsFietsen is gestart in september dit jaar en loopt nog tot maart 2017. Deelnemen kan als werknemer van een werkgever met een vestiging in de regio Zwolle Kampen. Tijdens de aanmelding wordt gevraagd naar de woonplaats. In combinatie met de werkpostcode wordt hiermee je woon-werk afstand berekend. Om deel te kunnen nemen moet de werknemer wel in het bezit zijn van een smartphone waarop de app geïnstalleerd kan worden. De app moet aangezet worden tijdens het fietsen en zo kan deze registeren hoe lang en op welk tijdstip de werknemer op de fiets zit. De app meet tevens de afstand die wordt aflegt en de snelheid waarmee dit gebeurt.

Verdubbelaar

Een financiële beloning ontvangen de deelnemers bij een afstand vanaf 5 kilometer. Dat is een bewuste keuze geweest. “In de praktijk blijkt dat er tot 5 kilometer al heel vaak gefietst wordt, dat zit in de aard van de bewoners van deze regio. Om deze groep toch ook te belonen, kunnen zij maandelijks meedingen in een loterij.” Een afstand tussen de 5 en 7,5 kilometer levert een euro op. Een afstand tussen de 7,5 en 10 kilometer levert twee euro op en bij meer dan 10 kilometer ontvangt de deelnemer drie euro. Zo af en toe kan het voorkomen dat het flink waait of hard regent. Er kan dan besloten worden om de verdubbelaar in te zetten. Als deelnemer verdien je dan twee keer zoveel als normaal.


Men komt al in aanmerking voor de beloning wanneer op een werkdag tijdens de spits gefietst wordt. Voor de ochtendspits wordt de tijd tussen zeven en negen aangehouden. Voor de avondspits geldt de tijd tussen vier en zes. In de app is te zien hoe de beloning oploopt. Na elke maand kan de werknemer de gefietste vergoeding laten uitkeren, maar het tegoed kan ook gespaard worden en op een later moment uitgekeerd worden. Wanneer er gedurende het gehele project minder dan tien euro bij elkaar gefietst is, dan wordt dat aan het einde van de actie uitbetaald. Voor alle deelnemers geldt dat maximaal honderd fietsdagen beloond worden. Het budget dat hiervoor gebruikt wordt komt uit een potje van Beter Benutten.

Deelnemen via de werkgever

Om het project onder de aandacht te brengen bij potentiële deelnemers is contact gezocht met werkgevers. “We hebben bedrijven die we kennen benaderd door ze te mailen of langs te gaan. Het bedrijf zelf hoeft in principe niet veel meer te doen dan een bericht op intranet te plaatsen of posters op te hangen. Deelnemers kunnen zich via een code van het bedrijf aanmelden.”

Volgens De Vries hebben deelnemers de garantie dat ze anoniem blijven. “We kunnen geen persoonsgegevens van mensen inzien. We weten wel hoeveel mensen er per bedrijf meedoen, maar we weten dus niet wie die mensen zijn,” verklaart De Vries uit. Dit alles in verband met de privacy.

Effectiviteit

Of het initiatief ook echt tot minder auto’s in de spits heeft geleid is moeilijk te zeggen. “Er is een toename aan verkeer op de wegen. Meer mensen hebben werk,” legt De Vries uit. Wel is er onder de deelnemers een enquête uitgevoerd waaruit blijkt dat er sprake is van 690 spitsmijdingen. Deze zitten vooral bij afstanden boven de 7,5 kilometer. In de maand oktober 2016 waren er 1881 actieve deelnemers. Samen maakten zij 13.106 trips op de fiets.

 

SpitsFietsen duurt nog tot 1 maart 2017. Blijven mensen nog wel fietsen als er niks meer tegenover staat ter compensatie? “Dat is de vraag. De bedoeling van het project is om mensen te stimuleren op de fiets stappen om te ervaren wat de voordelen zijn. Dit doen we door middel van een kleine financiële prikkel over een langere periode. Zodat iemand de voordelen kan ervaren en ook na het weg vallen van de beloning blijft fietsen. Daarnaast wordt er nog wel gekeken hoe we fietsstimulering kunnen borgen bij de bedrijven en in de regio. Zodat het een samenhangend pakket wordt, waar de financiële prikkel een onderdeel van is.”

Bij regen kan de verdubbelaar ingezet worden, zo wordt fietsen in de regen nóg aantrekkelijker.