Spitsmijden Brabant in de prijzen
Gedragsverandering is hot
Gedragsverandering is hot in de verkeerswereld op dit moment. Met de paper ‘Spitsmijden in Brabant: Hoe krijg je automobilisten zover? Gedragsverandering door nieuw routinegedrag, consistentie en commitment.’ hebben de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven een actueel en innovatief onderwerp bij de kop gepakt. Het gedragsonderzoek is ontwikkeld en uitgevoerd door onderzoeksbureau Dijksterhuis & Van Baaren.
Kosteneffectief
In het kort beschrijft de paper het volgende. Bekende sociologische en psychologische theorieën van consistentie en commitment, intrinsieke motivatie en invloed van onbewuste factoren worden in de verkeerskunde onvoldoende benut. We zijn veel bezig met rationele beïnvloeding, overtuiging met argumenten. Terwijl we weten dat de meeste beslissingen niet op rationele gronden genomen worden. Ook niet in het verkeer en op het gebied van mobiliteit. In de praktijkproef Spitsmijden in Brabant zijn wij begonnen met het betrekken van onbewuste factoren bij het verleiden van de automobilist. Dat levert veelbelovende resultaten: 27% meer spitsmijdingen in de experimentele groep dan in de controlegroep. Het is een kosteneffectieve methode die bovendien niet veel inspanning vraagt van de deelnemers.