De komst van een nieuwe spoorlijn tussen Utrecht en Breda langs de A27 lijkt definitief van de baan. Minister Eurlings van Verkeer laat weten dat de kans klein is dat het Rijk aan de spoorlijn zal meebetalen.
Spoorlijn Breda-Utrecht van de baan
woensdag 6 oktober 2010
1 min
Geen stuiver meer
Zelfs voor het 'niet onmogelijk' maken van het miljardenplan van BAM wil hij geen stuiver meer uittrekken. \"Op basis van de nieuwe Haagse stukken, ziet het er inderdaad niet best uit\", zegt Ben van Schijndel, initiatiefnemer namens BAM Rail. Toch legt hij zich niet bij nieuwe negatieve berekeningen neer. \"Het woord is aan de Tweede Kamer.\"
Nieuwe mkba
Aanleiding voor definitief naar de prullenbak verwijzen van de spoorlijn, is een nieuwe maatschappelijke kosten baten analyse (mkba) van adviesbureau Decisio. Die analyse maakt de grond gelijk met eerdere berekeningen van BAM en Goudappel Coffeng. Stellen de initiatiefnemers dat de spoorlijn per euro tussen de 84 en 104 cent oplevert, Decisio meent dat de opbrengst van de lijn per geïnvesteerde euro hooguit vijf cent bedraagt.
Bron: Thomas van Belzen / Cobouw.nl
Terug naar overzicht nieuws >>>