Start publiek-private standaardisatie coöperatieve ITS systemen

maandag 15 december 2014
timer 2 min
Coöperatieve ITS systemen. Het ontbreekt momenteel aan een eenduidig overzicht welke standaarden internationaal beschikbaar zijn, welke geïmplementeerd worden in Nederlandse projecten en wie praktische ervaring heeft en welke personen en organisaties deelnemen in internationale overleggen.

Een dergelijk overzicht kan door de projecten en marktpartijen gebruikt worden om te zien welke standaarden voor hun producten en diensten relevant zijn en geeft een beeld van het terugverdien- en opschalingspotentieel met de volgende generatie C-ITS projecten.

 

Marktpartijen en overheden hebben aangegeven dat het van belang is om gezamenlijk tot eenduidige uitgangspunten te komen voor een uniforme, kosteneffectieve en voor alle stakeholders werkbare en continueerbare uitrol van coöperatieve systemen. Onderdeel daarvan zijn een overzicht van beschikbare standaarden en specificaties, een Nederlandse consensus en draagvlak en een standaardisatie-agenda.

 

DITCM Innovations en AutomotiveNL zullen experts van marktpartijen en overheden bijeen brengen om een overzicht te maken van alle specificaties die momenteel in lopende en te verwachten projecten aan de orde zijn of komen. De programma's Connecting Mobility en Beter Benutten ondersteunen deze gezamenlijke inspanning van industrie en overheid. Dit levert een eerste stap op in de richting van de 'Standaardisatie agenda voor Nederland', een agenda specifiek gericht op de situatie/projecten in Nederland, maar wel in de context van de internationale ontwikkelingen. De eerste versie van deze standaardisatie-agenda voor Nederland is eind 2014 beschikbaar.

 

Het schrijfteam, bestaande uit Wim Broeders en Laurens Lapré, interviewt de komende weken stakeholders van relevante projecten. Hierbij worden twee zaken geïnventariseerd: 'welke standaarden en project-specifieke specificaties worden in welke projecten gebruikt en waar zitten nog witte vlekken?' Maar ook 'welke personen praten vanuit Nederland met formele en informele overlegorganen in Europa en hoe kunnen we dat gebruiken om gericht mee te sturen in de internationale standaardisatie-ontwikkelingen?'.

 

Startpunt van de standaardisatie-agenda is het rapport "Overview of standards for first deployment of C-ITS, Standardisation agenda for the Dutch C-ITS initiatives" van Rijkswaterstaat. Deze wordt als basis gebruikt voor de inventarisatie en de interviews.

 

Resultaten worden halverwege december besproken met marktpartijen en overheden en vervolgens breed beschikbaar gesteld. Koepelorganisaties DITCM Innovations, Connecting Mobility, Connekt, Beter Benutten en AutomotiveNL zijn in overleg hoe uiteindelijk de regie op en het beheer over de standaardisatie-agenda vorm en inhoud kan krijgen.