Start zomerwerk aan IJtunnel Amsterdam
De tunnel gaat op vrijdagavond 15 juli 23.59u dicht voor autoverkeer, met uitzondering van nood- en hulpdiensten, op maandagochtend 29 augustus 5.00u gaat de tunnel weer open.
Werkzaamheden
Aan de hand van het door Rijkswaterstaat ontwikkelde QRA-model (Quantitative Risk Analysis) is berekend wat er nog moet gebeuren om het noodzakelijke veiligheidsniveau te bereiken. Uit de berekeningen blijkt dat in een tunnelbuis aanvullende maatregelen nodig zijn om het wettelijk vereiste veiligheidsniveau te realiseren. Deze zomer worden daarom de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Aanpassen van de ophanging van het ventilatiesysteem;
- Aanpassen van het ventilatiesysteem zelf;
- Aanbrengen van extra brandwerend materiaal aan onder technologiemuseum Nemo, conform de gestelde eisen;
- Uitvoeren van een aantal kleinere civiele (herstel)werkzaamheden, zoals het vervangen van dienstdeuren en een betonnen trap, en het repareren van voegen in het wegdek.
Eerdere werkzaamheden
De afgelopen jaren heeft de gemeente al diverse werkzaamheden uit laten voeren om de tunnel te laten voldoen aan de nieuwe wetgeving Veiligheid Wegtunnels. In 2009 is gestart met voorbereidende werkzaamheden, zoals het verwijderen van asbest. In 2011 is het plafond van de tunnel voorzien van brandwerende bekleding en is de oude wandbekleding verwijderd. De daadwerkelijke renovatie startte in juni 2012. De tunnel kreeg duurzame led-verlichting, drie extra nooddeuren en extra ventilatoren.
Omleidingen
Tijdens de werkzaamheden is de IJtunnel afgesloten voor autoverkeer. Automobilisten worden omgeleid via de Coen- en de Zeeburgertunnel. De omleiding kost tien tot vijftien minuten extra reistijd. Ook de routes van de verschillende buslijnen worden aangepast.
Om extreme drukte bij de veren te vermijden zal de frequentie en de dienstregeling van het IJpleinveer aangepast worden. Ook de frequentie van het Buiksloterwegveer wordt verhoogd.