Stedelijke regio's moeten beter bereikbaar worden
Over hoe dit beleid in te richten, heeft het RLi meerdere adviezen gegeven. Adviezen die de minister benadrukte zijn: ontschotten, samenwerken met decentrale overheden en de samenhang zoeken tussen ruimtelijke inrichting en een vernieuwend, groeiend en veranderend mobiliteitsaanbod: "Mobility as a service kan alleen samen", zei de minister. En over prijsbeleid: "Kilometerheffing is ouderwets, er zijn wel andere prijssystemen te bedenken dan de MRB en BPM." Beboeten op stilstaan noemt de minister "een interessante gedachte".
Bereikbaarheidsbeleid
Het huidige bereikbaarheidsbeleid is te sterk in hokjes verdeeld om Nederlandse stedelijke regio’s in de toekomst bereikbaar te houden, zo stelt het RLi in het rapport 'Dichterbij en Sneller', terwijl het palet aan mogelijkheden om een bepaalde bestemming te bereiken groter wordt. Maar het beleids- en wetgevingskader belemmert het verzilveren van de kansen die daardoor ontstaan.
Het gehele artikel is te lezen op Verkeerskunde.