Stedelijke regio's moeten beter bereikbaar worden

vrijdag 27 januari 2017
timer 1 min
Om stedelijke regio's in de toekomst bereikbaar te houden, moet de overheid meer doen. Dat adviseerde de Raad voor de Leefomgeving en infrastructuur (RLi) aan minister Schultz van Infrastructuur bij de uitreiking van het rapport 'Dichterbij en Sneller'.

Over hoe dit beleid in te richten, heeft het RLi meerdere adviezen gegeven. Adviezen die de minister benadrukte zijn: ontschotten, samenwerken met decentrale overheden en de samenhang zoeken tussen ruimtelijke inrichting en een vernieuwend, groeiend en veranderend mobiliteitsaanbod: "Mobility as a service kan alleen samen", zei de minister. En over prijsbeleid: "Kilometerheffing is ouderwets, er zijn wel andere prijssystemen te bedenken dan de MRB en BPM." Beboeten op stilstaan noemt de minister "een interessante gedachte".

Bereikbaarheidsbeleid

Het huidige bereikbaarheidsbeleid is te sterk in hokjes verdeeld om Nederlandse stedelijke regio’s in de toekomst bereikbaar te houden, zo stelt het RLi in het rapport 'Dichterbij en Sneller', terwijl het palet aan mogelijkheden om een bepaalde bestemming te bereiken groter wordt. Maar het beleids- en wetgevingskader belemmert het verzilveren van de kansen die daardoor ontstaan.

 

Het gehele artikel is te lezen op Verkeerskunde.

Discussie bij de aanbieding van het Rli-advies Dichterbij en sneller over de aanbevelingen op 26 januari 2017. Foto: Fred Ernst