Stimuleringstarief effectieve oplossing laadpaalklevers
Laadpaalkleven wordt een steeds groter probleem. Omdat e-rijders laden tijdens het parkeren, laten zij de auto geregeld staan terwijl de auto volgeladen is. Hierdoor hebben andere automobilisten geen toegang tot deze paal. Rick Wolbertus, promovendus bij de Hogeschool van Amsterdam en TU Delft, zegt: “Laadpalen worden met enige regelmaat lang tot zeer lang gebruikt. Sessies van meer dan 24 uur vormen weliswaar maar vijf procent van alle laadsessies, maar zorgen wel voor meer dan een kwart van de bezetting van publieke laadpalen.”
Resultaten experiment
Van de laadpaalklevers is circa tachtig procent gevoelig voor een prijsprikkel, zo bleek uit het experiment. Zelfs een relatief laag bedrag blijkt al effectief, zo lieten de resultaten van de proef zien. Hierbij is wel rekening gehouden dat elektrische rijders niet onnodig midden in de nacht het bed uit hoeven om hun auto te verplaatsen.
Samenhang met parkeerdruk
Het onderzoek toont ook aan dat de effectiviteit van een stimuleringstarief nauw samenhangt met de parkeerdruk. In een gebied met weinig beschikbare parkeerplaatsen, ervaart een elektrisch rijder meer weerstand tegen het verlaten van een laadpaal dan in rustige gebieden. Bas Gerzon, die samenwerkte met Wolbertus aan dit onderzoek, zegt hierover: “Dit zijn waardevolle bevindingen die gemeenten en laadexploitanten kunnen gebruiken om hun netwerk van oplaadpalen te verbeteren. Bij het vormen van beleid is het daarbij belangrijk om het stimuleren van het verzetten van de volgeladen auto af te zetten tegen gebruikersgemak en de mogelijkheid tot bijplaatsen van nieuwe oplaadinfrastructuur.”