Strijd om de privacy van de automobilist
Daartoe spande het in september 2016 een kort geding aan, dat echter werd verworpen door rechter. Donderdag 16 maart volgde een zitting voor het Hof in Amsterdam. Volgens advocaat Benito Boer van Alt Kam Boer Advocaten moet er op nationaal niveau besloten worden over de legitimiteit van kentekenparkeren en niet op lokaal niveau, zoals gemeente Amsterdam deed. Daar werd het kentekenparkeren ingevoerd, waardoor anoniem parkeren niet langer mogelijk is.
Of kentekenparkeren legitiem is of niet, moet volgens Boer door het parlement worden bepaald. "Maar dan moet ze daar wel de kans toe krijgen. Zo staat het ook in de grondwet vermeld", aldus Boer, "In het Europees recht staat verder dat een anonieme manier van parkeren mogelijk moet zijn. Met de invoering van het kentekenparkeren en de afschaffen van betalen via de chipkaart, is dit niet langer mogelijk."
Amsterdamse automaten
Vooruitlopend op de uitspraak van het Hof, heeft gemeente Amsterdam de teksten op hun parkeerautomaten echter alvast gewijzigd. Daardoor is invoeren van het kenteken niet langer ‘verplicht’ maar ‘gewenst’: als de automobilist dit niet invoert, ontvangt hij een parkeerboete die na bezwaar kan worden vernietigd.
De strijd duurt al langer
De Belastingdienst en (decentrale) overheden gebruiken al jarenlang verkeerscamera’s (ANPR) langs de snelwegen en kentekengegevens bij parkeerautomaten, om locatiedata van automobilisten te verzamelen. Onlangs bepaalde de Hoge Raad dat dit geen wettelijke basis heeft en dat hiermee de privacy van burgers wordt geschonden. Begin 2015 won Privacy First al een eerste rechtszaak tegen kentekenparkeren, waardoor automobilisten niet langer verplicht zijn hun kenteken in te voeren bij het parkeren.
De uitspraak van het Hof in Amsterdam volgt op 2 mei.