Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt 18 miljoen euro beschikbaar aan provincies en vervoerregio's voor betere fietsinfrastructuur. Het geld is met name bedoeld voor doorfietsroutes door het hele land.
Structureel geld voor doorfietsroutes
Eind 2022 investeerde het Rijk eenmalig 780 miljoen euro voor het per fiets bereikbaar maken van nieuwe woningen. Hiermee worden nieuwe fietsbruggen- en tunnels, fietsroutes naar stations en stationsstallingen aangelegd. Nu komt er vanuit IenW voor het eerst ook structureel geld voor doorfietsroutes: 6 miljoen euro per jaar. Om dit geld effectiever te gebruiken, is afgesproken om het budget van de komende drie jaar bij elkaar te voegen en in één keer vrij te geven. Dit jaar komt dus 18 miljoen euro vrij.
Staatssecretaris Heijnen (IenW): "Dat we nu voor het eerst structureel geld vrijmaken voor de aanleg van doorfietsroutes is een krachtig signaal. We willen dat meer mensen de fiets pakken en dan helpt het als er veilige fietspaden zijn aangelegd waarop fietsers lekker door kunnen fietsen. Dat is goed voor kinderen die in de buurt naar school gaan, en voor werknemers die met de elektrische fiets in een andere stad naar hun werk gaan. Met deze 18 miljoen euro kunnen we weer mooie stappen zetten.”
Snelweg van de fiets
Doorfietsroutes zijn brede en comfortabele fietspaden die zowel stedelijke als landelijke gebieden met elkaar verbinden. Momenteel ligt er in Nederland al ongeveer 750 kilometer aan doorfietsroutes. Tot 2030 staat de aanleg van nog eens 1.400 kilometer gepland.
Uit jaarlijks onderzoek van Tour de Force blijkt dat er veel plannen voor doorfietsroutes klaarliggen. De aanvragen worden daarom beoordeeld op verschillende criteria, waaronder hoe de doorfietsroute bijdraagt dat meer mensen de fiets in combinatie met het openbaar vervoer gaan gebruiken en de verbetering van de verkeersveiligheid. De aanvragen zullen in het najaar van 2024 worden toegekend.