Na het echec van 'Anders Betalen voor Mobiliteit' zet het huidige kabinet zwaar in op de B van Benutten om het hoofd te bieden aan de nog altijd toenemende druk op het landelijke, regionale en lokale verkeersnetwerk. Technologisch is veel mogelijk, maar kunnen overheden snel genoeg innoveren en standaardiseren?
Terugblik op The Future is Now!
dinsdag 22 november 2011
3 min
{igallery 128}
Foto's: Rietveld Fotografie
Terugblik op The Future is Now!
Na het echec van 'Anders Betalen voor Mobiliteit' zet het huidige kabinet zwaar in op de B van Benutten om het hoofd te bieden aan de nog altijd toenemende druk op het landelijke, regionale en lokale verkeersnetwerk. Technologisch is veel mogelijk, maar kunnen overheden snel genoeg innoveren en standaardiseren? Of moet de markt de regie overnemen? En vergeten we de gedragkant ofwel de (auto)mobilist zelf niet te vaak?
Lees hier het complete verslag.
Intensief filosoferen
Ruim 50 vertegenwoordigers van ondermeer Rijkswaterstaat, provinciale en lokale overheden, adviesbureaus en andere betrokken filosofeerden intensief over dit thema tijdens het Kenniscafé The Future is Now! Gastheer en dagvoorzitter Frank Ottenhof, CEO van Trinité Automation, leidde de aanwezigen door een boeiende mix van korte lezingen en interactieve discussies in het Kenniscafé. Verkeer in Beeld doet verslag.
Presentatie over innovatie en technologie
Peter van de Wel beet het spits af in een boeiende presentatie over innovatie, technologie en de invloed daarvan op mens en overheid. Van der Wel presenteerde de Wet van de glijdende normaliteit die ervan uit gaat dat mensen snel wennen aan nieuwe dingen. In veel situaties is dat een prettige en functionele eigenschap. Het gevaar is echter dat we per definitie de korte termijn veranderingen overschatten en de lange termijn veranderingen onderschatten. Mede doordat we ons simpelweg geen voorstelling kunnen maken van de toekomst.
Wat betekent In Car technologie voor de toekomst?
De huidige In Car technologie ontwikkelt zich in rap tempo. Wat betekent dit voor de toekomst? Worden verkeerscentrales overbodig? Jos Vrancken (TU Delft) gaf zijn visie op de (on)mogelijkheden van In Car technologie nu en in de toekomst.
Stellingen uit het Kenniscafé:
1.“Verkeersmanagement door de overheid is niet meer nodig in de connected wereld”
2.“Te veel vrijheid bij de automobilist maakt het wegverkeer onnodig gevaarlijk en inefficiënt”
Uitbesteding DVM taken
Steeds meer taken van DVM worden overgenomen door private partijen. Gaan overheden er in de toekomst voor kiezen om hun complete verkeersafwikkeling uit te besteden? Tijdens deze sessie, geleid door Corianne Stevens (Grontmij), kwamen de (on)mogelijkheden van commerciële verkeerscentrales aan bod.
Stellingen uit het Kenniscafé:
1.“Commerciële verkeerscentrales hebben geen toekomst”
2.“De commerciële verkeerscentrale is de Regiodesk 2.0”
Slimme open interface
Netwerkmanagement en Gebiedsgericht Benutten hebben zich de afgelopen jaren in veel opzichten sterk ontwikkeld. Technologisch gezien dreigen de ontwikkelingen echter vertraagd te worden door een gebrek aan standaardisatie. Dit is absoluut niet nodig, vindt Rudi Lagerweij van het platform DVM-Exchange. De oplossing is een slim uitgevoerde open interface.
Stellingen uit het Kenniscafé:
1.“Standaardisering is een belangrijke voorwaarde voor een dynamische en competitieve markt”
2.“De informatie uitwisseling binnen sociale netwerken werkt sneller en beter dan die langs de officiële kanalen”
Lees hier het complete verslag.
Terug naar overzicht nieuws >>>