TNO onderzoekt coöperatief rijden

donderdag 9 september 2010
timer 4 min
  Het fileprobleem kost Nederland ongeveer vier miljard euro per jaar. 20 Procent zijn 'spookfiles', oftewel files waar geen duidelijk aanwijsbare oorzaak voor is. TNO deed onderzoek om na te gaan hoe dit soort files kunnen worden voorkomen. 
TNO onderzoekt coöperatief rijden

 

Driesporenbeleid


Bastiaan Krosse van TNO: “Hoe gelijkmatiger het verkeersbeeld, hoe beter de doorstroming en hoe meer auto's per uur over een wegvak kunnen.” De overheid ontwikkelde een driesporenbeleid voor het terugdringen van de files: meer asfalt; spreiding van de drukte op de weg (door kilometerheffing en spitsheffingen) en een betere benutting van de wegcapaciteit door een betere doorstroming. Krosse: “Op dat laatste punt hebben wij als TNO ingehaakt. Op de N270 tussen Eindhoven en Helmond hielden we een pilot om aan te tonen dat met een gelijkmatiger verkeersbeleid een weg per uur veel meer auto's kan verwerken. Met als gevolg: minder files, minder vertraging, minder onnodige CO2-uitstoot en meer efficiency.” Thijs Versteegh, eveneens werkzaam bij TNO valt zijn collega bij: “Bij het oplossen van de files wordt veelal gedacht aan meer asfalt. Dat is niet altijd de oplossing. Door het construeren van slimme auto's, in combinatie met een slimme infrastructuur, valt veel winst te behalen. Dat idee leefde al veel langer binnen TNO, vandaar dat we het nu wilden bewijzen.”

Samen veel bereiken


“Wij denken dat door samenwerking tussen TNO als kennisinstituut, de overheid en het bedrijfsleven, we samen veel kunnen bereiken”, aldus Krosse. “Het probleem is nu dat iedereen een beetje op elkaar zit te wachten. Vandaar ons initiatief, met als doel aan te tonen dat het zin heeft te investeren in technologie waarmee de auto's met elkaar en met de infrastructuur communiceren. Het gaat ons erom de innovatie op dit vlak te stimuleren, bedrijven en instellingen uit te dagen en zo de ontwikkeling van deze technieken en de onderlinge samenwerking in de industrie in een stroomversnelling te brengen. We willen alle beschikbare kennis en capaciteit mobiliseren. Daarbij gaan we niet uit van de perfecte oplossing. We laten zien dat slimmer omgaan met de auto en de infra geen science fiction is.”

De pilot


In samenwerking met het BBZOB (Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant) werd op drie zondagen een pilot gehouden op de N270 tussen Eindhoven en Helmond. Aan deze pilot werkten honderd automobilisten mee. Vijftig auto's werden voorzien van draadloze communicatie, zoals navigatie en camera, waarmee het gedrag van de auto's voor hen geregistreerd kon worden, zodat de bestuurder eerder kon anticiperen op het rem- en versnellingsgedrag van vier à vijf auto's voor hem. Krosse noemt het een unieke demo die nog niet eerder op deze manier is uitgevoerd. “Met coöperatief rijden kun je  verkeersopstoppingen voorkomen”, aldus Krosse. “Wanneer de auto's elkaar continue goed informeren en een aantal menselijke taken door de computer worden overgenomen, zoals het maken van de keuze wanneer hij wil remmen, vaart minderen of versnellen, dan zie je dat de onderlinge rijafstand veel korter kan. Het effect van de schokgolven neemt fors af en er passen meer auto's tegelijkertijd op een snelwegkilometer. Het aantal files vermindert en de automobilisten zijn eerder op hun bestemming.”

Toekomstplannen


Vraag is nu: wat betekent dit op grote schaal en hoe kunnen we deze informatie vertalen naar uitvoering? Krosse: “Dat is de volgende stap. We willen deze pilot op snelwegniveau brengen en daar het effect meten. Want willen we in de toekomst een belangrijke bijdrage leveren aan de mobiliteit van Nederland, dan moet de gemiddelde voertuigdichtheid op de wegen flink omhoog. Dat kan met coöperatief rijden.”

Tekst: Bert Heijnen

Meer lezen over de plannen die TNO heeft met coöperatief rijden? Het volledige artikel leest u in Verkeer in Beeld Magazine, editie 4 van 2010.
 

Terug naar overzicht nieuws >>>