Toegankelijke invalidenparkeerplaats

woensdag 19 oktober 2011
timer 2 min
Tips voor toegankelijke invalidenparkeerplaats De auto parkeren, uitstappen en op het trottoir terechtkomen is voor menige rolstoeler een hele en soms zelfs onveilige klus, als de parkeerfaciliteiten niet goed geregeld zijn. Hierbij een aantal tips waardoor een parkeerplaats goed rolstoeltoegankelijk wordt.
Toegankelijke invalidenparkeerplaats




Welke aspecten maken een parkeerplaats goed rolstoeltoegankelijk?


1.    De parkeerplaats ligt op een veilige plek, en is bij voorkeur een dwarsparkeerplaats, zodat de rolstoeler de rust én geborgenheid heeft om veilig uit de auto te stappen. Bovendien zijn dwarsparkeerplaatsen ook handiger voor de busjes waarmee rolstoelers vervoerd worden.
 
2.    De parkeerplaats biedt zoveel ruimte dat de autodeur volledig geopend kan worden zodat de rolstoel naast de auto gezet kan worden om over te stappen van de autostoel naar de rolstoel.
 
3.    Naast de auto bevindt zich een draaicirkel van 1,50m doorsnede, zodat de rolstoeler na het uitstappen kan draaien en veilig van de auto kan wegrijden naar de opgang naar het trottoir.
 
4.    De parkeerplaats is vlak en kent geen hoogteverschillen door bijvoorbeeld straatkolken.
 
5.    Binnen 5 meter van de parkeerplaats bevindt zich een veilige oprit naar het trottoir.
 
6.    Er is duidelijkheid over de betaalwijze indien betaling noodzakelijk is. De parkeermeter is goed toegankelijk voor een rolstoeler en bevindt zich op korte afstand van de gehandicaptenparkeerplaats.
 
7.    De parkeerplaats is duidelijk gemarkeerd, zodat de andere weggebruikers 'm goed kunnen herkennen en de gehandicaptenparkeerplaats gebruikt kan worden door degenen die daartoe bevoegd zijn.
 

Praktijk leert vaak anders


In de praktijk blijken er vaak slechts enkele van deze of andere criteria gehanteerd te worden voor de aanleg van de gehandicaptenparkeerplaats. Daardoor kan de rolstoeler er in de praktijk slecht mee 'uit de voeten' en biedt de gehandicaptenparkeerplaats niet de oplossing die beoogd wordt. De ervaring is dat er dan achteraf flink geschipperd moet worden en er opnieuw aanzienlijke kosten gemaakt moeten worden om alsnog tot een bevredigend resultaat te komen. Zonde van het (gemeenschaps-)geld en de moeite. Met een adequate voorbereiding waarbij deskundigen worden betrokken, kan dit eenvoudig worden voorkomen.

Meer informatie over dit onderwerp kunt u lezen in PARKEER24- nummer 3. Dit magazine verschijnt op 2 december a.s.

Op de LinkedIngroup van PARKEER24 wordt op dit moment gediscussieerd over dit onderwerp. Praat u mee?



Tekst: Het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid
 

Terug naar overzicht ParkeerKennis >>>