Tour de Force komt op stoom
Uit de kwartaalnieuwsbrief van de Tour de Force:
De Ketenploeg
Deze ploeg wil in een aantal concessiegebieden pilots met nieuwe (aanbestedings)vormen en oplossingen in de keten fiets-OV nader laten uitwerken. Kwartiermakers zijn bezig om samenwerkingsovereenkomsten op te stellen met betrokken partijen in het DAV-gebied (Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden), Drenthe-Groningen en Gelderse Vallei. Parallel loopt onderzoek naar een standaard programma van eisen waaraan systemen zoals chipkluizen moeten voldoen. Daartoe wordt gekeken naar ervaringen in Zeist, Noord-Holland, Fryslan en MRDH. Afgesproken is om toe te werken naar open standaards voor fietsverhuursystemen.
Ruimtelijke Ploeg
Wat maakt een stad tot een fietsstad? Er is zeker kennis beschikbaar over de factoren die daartoe een rol spelen. Maar ervaringen over hoe dat in de praktijk uitpakt, worden nog te weinig gedeeld. De Ruimtelijke ploeg wil hierin een flinke stap vooruit zetten, door een aantal ‘best practices’ in gang te zetten en te evalueren. Gedacht wordt aan best practices in Den Haag (kern gezond), Utrecht (parkeernormen), Eindhoven (Strijp S), Schiedam (pilot Slimme en Gezonde Stad) en Groningen. Maar ook andere gemeenten kunnen zich melden. Voor 2017 staat een symposium op de agenda om de ervaringen met deze en andere best practices te delen.
Technologieploeg
Een chip in de fiets - een fietstag - staat bovenaan de actielijst van de Technologieploeg. Maar om het maximale rendement hieruit te halen, is een infrastructuur nodig en moeten financieringsmodellen uitgedacht worden. Voor een grootschalige toepassing is het bovendien nodig een open standaard te ontwikkelen waar alle partijen op kunnen inhaken, van beheerders van fietsenstallingen tot fietsfabrikanten. De Technologieploeg streeft ernaar eind dit jaar te komen met een aanzet voor zo’n standaard en de opzet en financiering van een database.
De Regionale Routeploeg
Hoe haal je het maximale profijt uit snelfietsroutes en welke belemmeringen staan een verdere uitrol in de weg? De Regionale routeploeg is bezig met een brede inventarisatie van kansen en belemmeringen in alle provincies en vervoerregio’s. Ook de relatie tussen recreatieve routes en snelle fietsverbindingen is onderwerp van gesprek. In de maanden juni - september worden in iedere provincie werksessies georganiseerd met relevante stakeholders. De conclusies en aanbevelingen zullen eind oktober worden gepresenteerd op een congres dat samen met FietsFilevrij wordt georganiseerd.
De Financieringsploeg
Fietsbeleid wordt traditioneel gefinancierd uit mobiliteitsbudgetten van overheden, maar fietsen heeft niet alleen mobiliteitsvoordelen. Zo is fietsen gezond en heeft een ziektekostenverzekeraar er bijvoorbeeld baat bij als cliënten meer gaan fietsen. Ook spaart fietsen ruimte, dus kan het geld opleveren in gebiedsontwikkelingsprojecten. Het is dan ook goed denkbaar dat andere partijen bereid zijn een financiële bijdrage te leveren aan het fietsbeleid. Uit een inventarisatie van deze mogelijkheden door Bureau Berenschot in op dracht van de financieringsploeg, is een aantal interessante publieke en private financieringsbronnen voor fietsbeleid naar voren gekomen: crowd sourcing, health impact bonds, mobiliteitsconcessies, gebiedsontwikkeling en herijking van publieke financiering. In juli wordt een eindrapport verwacht. In het najaar gaat de Financieringsploeg daarmee aan de slag.
De Gezondheid- en participatieploeg
De Gezondheid- en participatieploeg ziet in de GGD’s in Nederland belangrijke aanjagers om fietsgebruik te bevorderen vanuit gezondheidsperspectief. RIVM inventariseert succesvolle voorbeelden daarvan. Hieruit moet uit blijken welke projecten mogelijk zijn op te schalen, wat de succesfactoren zijn en welke projecten ook elders toepasbaar zijn. De uitkomsten van het onderzoek worden ook opgenomen in de Gezondontwerpwijzer van RIVM. Daarnaast volgt de Gezondheidsploeg meer initiatieven die te combineren zijn met bestrijding van lokale armoede en preventief gezondheids- en participatiebeleid. Ook kijkt de ploeg naar de vraag hoe je het thema fietsen kunt inbrengen in omgevingsvisies. Via regionale bijeenkomsten wordt daartoe de nodige inspiratie opgedaan.