Tracébesluit Terneuzen: vlottere doorvaart Rotterdam-Parijs in zicht
Foto via www.nieuwesluisterneuzen.eu
Het gaat om een cruciale schakel op de toekomstige as Rotterdam-Parijs, via de Seine-Scheldeverbinding. De Nieuwe Sluis biedt schepen tot 120.000 ton een vrije doorvaart naar de haven van Gent. De sluis wordt 2,5 meter dieper, 15 meter breder en 137 meter langer. Het kanaal Gent-Terneuzen is een belangrijke schakel in de scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De Nieuwe Sluis wordt gerealiseerd binnen het huidige sluizencomplex van Terneuzen.
Nederlands-Vlaams project
De bouw van de Nieuwe Sluis bij Terneuzen is een Nederlands-Vlaams project, uitgevoerd door de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie. In februari vorig jaar tekenden minister Schultz en haar Vlaamse collega minister Weyts van Mobiliteit en Openbare Werken het Verdrag voor de aanleg van de sluis met daarin politieke, juridische en financiële afspraken. Het Verdrag is inmiddels door beide parlementen goedgekeurd en gaat in op 1 maart 2016.
Tracébesluit
In het Tracébesluit staat een gedetailleerde uitwerking van de gekozen ligging van de sluis. Het Tracébesluit ligt tussen 15 maart en 25 april ter inzage. De aanbesteding vindt plaats als de minister het uitvoeringsbesluit heeft genomen.
Europese subsidie
Nederland levert volgens het Verdrag een vaste bijdrage van 188 miljoen euro voor de realisatie. Vlaanderen betaalt de rest van de werkelijke kosten. De totale kosten voor aanleg en 30 jaar beheer en onderhoud worden geraamd op 1,14 miljard euro. Voor het project is 48 miljoen euro Europese subsidie (Connecting Europe Facility) toegezegd.