Treinbaanpad Apeldoorn-Epe waarborgt veiligheid fietsers
De?Cleantech?Regio,?de?gemeenten?Apeldoorn en Epe?en?de?provincie?Gelderland?willen de huidige fietsroute tussen Apeldoorn en Epe verbreden, zodat fietsers zich veiliger en vlotter kunnen verplaatsen.
Dat is nodig omdat meer mensen met verschillende snelheden fietsen en onder andere e-bikegebruik is toegenomen. Bovendien zorgt een snelle fietsroute voor minder drukke autowegen, zoals de A50, en dus voor een betere bereikbaarheid en leefbaarheid van dorpen, steden en het buitengebied.
Beste variant
Afgelopen februari kwam het ‘treinbaanpad’ als beste van drie onderzochte routevarianten uit de bus. De route over de voormalige spoorlijn verbindt Epe en Apeldoorn in een directe lijn met elkaar en is geheel autovrij, wat de veiligheid verbetert. Verder is de omgeving hier aantrekkelijk voor fietsers, vanwege de afwisseling en beschutting van het landschap.
Toen was echter nog aanvullend onderzoek nodig om de gevolgen voor landschap en ecologie in kaart te brengen. Met een ecologische schouw is de mogelijke aanwezigheid van kwetsbare flora en fauna nu in beeld gebracht.
Financiële haalbaarheid
Voordat wordt overgaan tot realisatie van het traject, willen de colleges van Epe en Apeldoorn eerst een verdere financiële uitwerking zien. Daarom onderzoekt de Cleantech Regio nu de financiering van het pad. “Zodra duidelijk is dat hier een samenwerking ontstaat die de investering mogelijk maakt, besluiten Apeldoorn en Epe of wij een vervolg geven aan het verder uitwerken van de route. Daarna valt de definitieve beslissing of de route er gaat komen”, aldus Hendriksen.
Ecologie
Als de gemeentes besluiten dat de route verder uitgewerkt kan worden, gaat Cleantech Regio aanvullend onderzoek doen. “We willen de ecologische waarden van het gebied zoveel mogelijk behouden of inpassen in de plannen”, zegt de projectleider Fiets. Zo moet vleermuisonderzoek inzicht geven in de aanwezigheid, locaties en exacte routes van vleermuizen.?
“En door de fietsroute in het landschap in te passen, kunnen we de beleving van die oorspronkelijke diversiteit weer vergroten”, besluit Hendriksen. Zo moeten beekjes die er stromen weer zichtbaar worden. De ecologie zal bij toekomstige uitwerkingen steeds een integraal onderdeel blijven.
Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 06/2017. Door: Guus Puylaert