Twaalf menselijke principes voor effectief DVM

woensdag 1 augustus 2012
timer 2 min
Het is de kunst om met psychologische inzichten betere maatregelen te creëren en psychologische kennis te vertalen naar concrete DVM-toepassingen. Dit is mogelijk met twaalf menselijke principes die universeel gelden.
Twaalf menselijke principes voor effectief DVM

Context DVM


De vertaling van psychologische kennis naar concrete DVM toepassingen, daar gaat het om. Dit is mogelijk met 12
menselijke principes die universeel gelden. Deze zijn hieronder opgesomd met een voorbeeldtoepassing in
de context van DVM:
1. Sociale vergelijking. Communiceer dat veel mensen met succes de adviezen opvolgen.
2. Sympathie. Spreek namens weggebruikers en werk samen met partijen die dicht bij hen staan.
3. Autoriteit. Geef alleen informatie die klopt, laat deskundigen vertellen dat de informatie goed is en
lever bewijs.
4. Hier-en-nu. Lever super actuele informatie en besef dat beloning meteen dient te worden
geïncasseerd.
5. Priming. Informeer altijd vanuit positieve en actieve uitgangspunten.
6. Tweerichting. Bied altijd een mogelijkheid om in gesprek te gaan met weggebruikers.
7. Winst/verlies. Geef de weggebruiker het gevoel dat hij met jouw advies geen of minder verlies lijdt,
in plaats van kans op winst.
8. Plak. Positioneer DVM in een prachtige omlijsting. Vertel het verhaal. Bied referentiepunten.
9. Consistentie. Vraag niet in een keer heel veel, maar begin bescheiden.
10. Wederkerigheid. Waar je de weggebruiker iets geeft, mag je ook wat terug verwachten (snelheid
bijvoorbeeld).
11. Schaarste. “Er zijn nog een paar plaatsen vrij.”
12. Individualisering. Probeer de weggebruiker persoonlijk te benaderen.

Terug naar overzicht nieuws >>>