Amsterdam is in 2009 gestart met het stimuleren van elektrisch vervoer. Inmiddels heeft Amsterdam een koppositie ingenomen in het realiseren van benodigde oplaadpunten en het zichtbaar maken van elektrisch vervoer. Voor kleine en grote bedrijven biedt Amsterdam de ruimte om pilots te starten met vervoermiddelen of oplaadinfra.
Twee jaar elektrisch rijden in Amsterdam
donderdag 22 september 2011
5 min
Netwerk van oplaadpunten
In 2009 zijn verspreid over de stad de eerste openbare oplaadpunten officieel in gebruik genomen. Daarna ging het hard: in het voorjaar van 2011 plaatsten Nuon en Alliander het 100ste oplaadpunt in de stad, in juni werd het 150ste punt geplaatst. Om aan de toenemende vraag naar oplaadpunten te voldoen is Amsterdam in 2010 een aanbestedingsprocedure gestart voor 1000 openbare oplaadpunten. Essent en de combinatie Nuon/ Heijmans is de plaatsing van oplaadpalen en het voor 3 jaar leveren van groene stroom gegund. Naast de openbare punten, worden ook oplaadpunten gerealiseerd in parkeergarages of in bedrijfsgebouwen.
Groei
De groei van het elektrisch vervoer is ook te zien in het gebruik van de oplaadpunten. In het eerste kwartaal van 2011 werd per oplaadpunt ruim twee keer zoveel geladen als in het eerste kwartaal van 2010. De stijging zet zich bovendien scherp door. De hoeveelheid opgeladen stroom heeft naar schatting al 300.000 kilometers opgeleverd. Elektrisch rijden houdt niet op bij de gemeentegrens. Amsterdam werkt samen met andere gemeenten, overheden en bedrijven die ook elektrisch vervoer stimuleren. Zo is er straks een dekkend netwerk van oplaadpunten. Naast reguliere oplaadpunten komen er ook snellaadstations.
Met een snellader kan een auto binnen een half uur voor 80% worden opgeladen en weer de weg op. Een derde mogelijkheid om de actieradius van elektrische auto's te verlengen is het verwisselen van accupakketten. Dit concept wordt uitgewerkt door Better Place, dat met Amsterdam werkt aan een van de eerste locaties in Europa.
Meer en meer auto's
Om het elektrisch rijden een goede start te geven, zijn natuurlijk elektrische auto's nodig. Er is samenwerking gezocht met Nissan, Renault en Mitsubishi, waarvan bekend was dat zij concrete plannen hadden voor het in serie produceren van elektrische auto's. Zij zijn ervan overtuigd om Amsterdam als eerste afzetgebied te benaderen. De eerste 100 Nissan Leaf's die naar Nederland kwamen, werden onderdeel van een pilotproject van Nissan met de gemeente Amsterdam. PSA Peugeot Citroën en de gemeente hebben een contract getekend om in Amsterdam 500 elektrische auto's op de markt te zetten.
Verschonen
In 2009 is ook een start gemaakt met pilots voor bedrijfswagens en is een subsidieregeling opgezet voor de aanschaf van elektrische auto's. Hierdoor heeft Stadsdistributie.nl met financiële steun van de gemeente de eerste elektrische vrachtauto's in Amsterdam aangeschaft. Via de stimuleringsregeling zijn zo'n 260 voertuigen gekocht, waaronder 10 elektrische taxi's van Taxicentrale Amsterdam (TCA). Door het grote aantal kilometers dat ze afleggen vervuilen taxi's bijna 35 x meer dan een gemiddelde personenauto. Een subsidieregeling gericht op 'verschonen' van zakelijke veelrijders (zoals taxi's) naar elektrisch vervoer is in de maak.
Car2Go
Een andere grote aanvulling op het elektrische wagenpark zal komen via Car2go. Eind 2011 brengt deze organisatie 300 Smart-fortwo's op straat. Het gebruik is eenvoudig: zoek de dichtstbijzijnde Smart met je smartphone, rijd naar je bestemming en reken af per gereden minuut. Bijzonder is dat in Amsterdam elektrische Smarts gaan rijden. Het is daarmee het eerste grootschalige elektrische autodeelproject ter wereld.
Grotere zichtbaarheid
Sinds de start is veel aandacht besteed aan het zichtbaar maken van elektrisch vervoer in de stad. Niet alleen door aan bijzondere momenten de nodige aandacht te schenken, maar ook door tijdens allerlei evenementen elektrische auto's en scooters in te zetten voor proefritten. Er is een logo ontwikkeld, 'Amsterdam Elektrisch', dat op alle elektrische voertuigen in Amsterdam is aangebracht en door andere steden (Rotterdam, Den Haag en
Utrecht) en meer dan 100 organisaties & bedrijven (w.o. ABN-AMRO, KLM, Schiphol, ANWB en het Rijk) is geadopteerd en zo hét herkenningsteken wordt voor elektrisch vervoer is geworden.
Meer informatie: www.amsterdamelektrisch.nl
Bovenstaand artikel is een samenvatting van een van de artikelen uit het inspiratieboekje 'Nieuwe energie voor mobiliteit'
Het inspiratieboek Nieuwe energie voor mobiliteit is een weergave van tien inspirerende voorbeeldprojecten op het gebied van duurzame mobiliteit uitgevoerd door verschillende decentrale overheden in Nederland.
Deze publicatie is samengesteld op initiatief van Het Klimaatverbond en Agentschap NL in uitvoering van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De selectie van onderwerpen is in nauwe samenwerking tussen Het Klimaatverbond en Agentschap NL en op advies van het Themateam Duurzame Mobiliteit tot stand gekomen. De uitgave is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu met uitvoering door Agentschap NL.
Het boek is bedoeld voor bestuurders (Milieu en Verkeer) van gemeenten, provincies en waterschappen en indirect de deelnemende bedrijven en wordt in het kader van de Europese Mobiliteitsweek verspreid.
Voor beleidsambtenaren is er de Handreiking Duurzame mobiliteit en klimaatbeleid voor gemeenten en provincies van Agentschap NL. Deze is onlangs geactualiseerd en biedt ondersteuning bij het verbinden van mobiliteits- en klimaatbeleid. In de Handreiking is aandacht voor zowel het beleidsproces als voor de inhoudelijke maatregelen. Zie: www.agentschap.nl
Wilt u het boek bestellen? U wordt hier naar de site geleid.