Tweede Kamer stemt in met Wet op de bedrijveninvesteringszones

maandag 4 augustus 2014
timer 5 min
Op 3 juli jl. heeft de Tweede Kamer het Wetsvoorstel voor Bedrijveninvesteringszones (BIZ) aangenomen. Een verkenning door CROW-KpVV wees uit dat mobiliteit een kansrijk thema is binnen een BIZ, naast klassieke thema's als 'schoon, heel en veilig'. De gemeente Roermond ging voortvarend aan de slag met de mogelijkheden die de experimentenwet met BIZ's bood en behoort hiermee tot de koplopers in Nederland. Tijdens het Movinnio Congres op 11 september wordt een workshop gegeven over de ervaringen en de belangrijkste do's en don'ts.

Gezamenlijk investeren

Een  BIZ maakt het mogelijk voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. De betreffende gemeente moet met het plan instemmen, zodat er een heffing kan worden ingesteld voor alle ondernemers in het gebied. Een experimentenwet leidde tot de oprichting van 114 BIZ’s.  De experimentenwet was voor de gemeente Roermond de kans om zaken zoals schoon, veilig en bereikbaar te verbeteren. In totaal zijn er acht BIZ’s opgericht, waaronder in de binnenstad, op een aantal bedrijventerreinen en het Retailpark langs de A73. Roermond hoort bij de koplopers in Nederland als je kijkt naar de aantallen en betrokken ondernemers die inmiddels zijn verenigd in een BIZ. De kracht van een BIZ is dat er voor een periode van vijf jaar structureel geld beschikbaar is, waarbij de BIZ (de ondernemer!) zelf beslist hoe het geld wordt besteed. Elke BIZ in Roermond heeft bereikbaarheid opgenomen als speerpunt in hun activiteitenplan. Al snel kwamen de BIZ’s tot de conclusie dat het efficiënter en effectiever is om op het gebied van bereikbaarheid samen te werken. Zeker gezien de verwachte ingrijpende werkzaamheden op de N280 en de steeds grotere bezoekersstroom, was er voldoende aanleiding gezamenlijk een Mobiliteitsfonds op te richten, samen met de gemeente Roermond.

 

Mobiliteitsfonds Roermond

Dit voorjaar werd het Mobiliteitsfonds Roermond officieel opgericht. Het fonds organiseert als eerste in Nederland de samenwerking tussen de gemeente en circa 1600 ondernemers. Het publiek-private Mobiliteitsfonds richt zich op duurzame mobiliteitsmaatregelen die op structurele en gemeenschappelijke basis bekostigd worden. "P ubliek private samenwerking wordt steeds meer gemeengoed in de mobiliteitssector", aldus Tilly Broersen van Advier, die het mobiliteitsfonds samen met de gemeente Roermond en subsidie van AgentschapNL tot stand bracht. "Ook vanuit het programma Beter Benutten wordt hier meer en meer op ingezet. Publiek private samenwerking is mijns inziens een belangrijke voorwaarde om mobiliteitsprojecten in een bepaald gebied te laten slagen. Neem als voorbeeld een P+R. Vaak genoeg valt het gebruik tegen nadat een gemeente de aanleg op zich heeft genomen. Als op voorhand bedrijven aanhaken, wordt er gezamenlijk draagvlak gecreëerd en kan het gebruik van een transferium een flinke boost krijgen; bijvoorbeeld als bedrijven hier een e-bike poolsysteem realiseren en promoten. We merken dat sinds de oprichting van het Mobiliteitsfonds ondernemers in Roermond zelf initiatief nemen. Een BIZ is niet heilig, maar wel een goed middel om initiatieven in beweging te zetten.”

 

Projecten Mobiliteitsfonds Roermond

Zo leefde onder de Roermondse binnenstadondernemers (BIZ Binnenstad) al een aantal jaar het idee om een ‘gastgerichte’ bewegwijzering te realiseren in de binnenstad. Financiële middelen en een kader ontbraken echter. Gemeente Roermond is sinds 2012 partner in een Europees Project INVOLVE. Tijdens een studiereis in 2012 in het kader van Europees project INVOLVE hebben Roermondse ondernemers kennis gemaakt met het project Interconnect in Birmingham. Interconnect is een integrale aanpak van informatievoorziening aan mensen die zich (binnen de stad/regio) verplaatsen. Met name de aanpak op de knooppunten met het OV en de aansluitende looproutes sprak hierin aan, waarbij de gebruiker door het gebruik van heads-up kaarten snel een besluit kan nemen hoe het beste de reis te vervolgen (wayfinding). Eind 2013 is het mobiliteitsfonds gestart met het project Interconnect in Roermond, in eerste instantie alleen voor voetgangers. Financiering van dit project is mede tot stand gekomen door een bijdrage van de BIZ Binnenstad, gemeente, Mobiliteitsfonds en gelden van het Europees project INVOLVE. Naar verwachting staat de bewegwijzering in oktober dit jaar.

 

Een ander project waar het Mobiliteitsfond dit jaar op inzet zijn de zogenaamd ‘spoordeelacties’ via de webshop van de NS. Een spoordeelactie is een actie die bestaat uit een aanbieding voor een bedrag van € 22,-, inclusief een NS dagkaart van en naar Roermond, lunch en VIP-korting bij een designer outlet center. Het Mobiliteitsfonds zet hier op in om bezoekers te bewegen (voordelig) met de trein te komen in plaats van met de auto. Bij onderzoek van DOC is gebleken dat meer dan de helft van de bezoekers die gebruikt heeft gemaakt van de spoordeelacties anders niet naar Roermond zou zijn gekomen. Door het Mobiliteitsfonds is in samenwerking met diverse partijen een spidermap gemaakt van de bereikbaarheid van Roermond. Dit heeft ondertussen navolging gekregen in andere grotere steden in Limburg.

 

Wet kan op 1 januari 2015 in werking treden

Op basis van een positieve evaluatie heeft het ministerie van Economische Zaken een  permanente wet voorbereid. Als de eerste Kamer ook instemt met de Wet op de bedrijveninvesteringszones, kan deze op 1 januari 2015 in werking treden. VNO-NCW en MKB Nederland zijn blij met het voorstel en dringen aan op een vlotte behandeling door de Eerste Kamer.

 

Workshop BIZ op Movinnio Congres  

Benieuwd naar de mogelijkheden en kansen die BIZ's bieden? Kom dan naar de workshop van de gemeente Roermond en Advier, 11 september op het Movinnio Congres. Aanmelden kan hier (voor maar € 195,-, of voor € 150,- p.p. als u collega's meeneemt). 


 

Roermond