Tweede proef met bebording voor fietsparkeren in Amsterdam

dinsdag 27 oktober 2015
timer 2 min
De gemeente Amsterdam onderzoekt op verschillende manieren hoe bestaande fietsparkeerplekken beter benut kunnen worden. Naast het bijbouwen van stallingen – 40.000 extra plekken in 2020 – zijn er andere oplossingen nodig. Daarom is de gemeente met fietsparkeerpilots gestart. Zo is in het voorjaar nieuwe bebording en 'signing' getest bij de Fietsflat en de OBA. Na wat kleine aanpassingen doet de gemeente nu een tweede proef, dit keer ook bij het Amstelstation.

De fietsparkeerpilots richten zich onder meer op het duidelijker communiceren en het sneller vinden van een fietsparkeerplek. Ook wordt er gekeken naar de inzet van nieuwe technologieën.

 

Permanent

In het voorjaar werden andere borden en markeringen aangebracht bij de Fietsflat, om de fietsparkeerregels – in het rek en niet langer dan 14 dagen – te communiceren. Verder werden bij de ondergrondse fietsenstalling bij de centrale bibliotheek fietsers met stippen op de weg en een nieuw bord de fietsenstalling ingeleid. De markering werd niet permanent aangebracht.

 

De tweede proef wordt echter wel met permanente bebording gedaan. De borden en stickers zijn aangepast naar aanleiding van de eerste test. Zowel de markering als de bebording is tot stand gekomen met gedragspsychologische adviezen.

 

Meer informatie en bron: Gemeente Amsterdam

Amsterdam onderzoekt hoe de bestaande fietsparkeerplekken beter te benutten.