Uit auto en OV en op de fiets in Gelderland en Groningen
De resultaten van een recent e-bikeproject onder scholieren in Gelderland kan dienen als aanvulling op de bereikbaarheidspakketten voor meerdere doelgroepen van onder meer Bereikbaar Groningen. Minke Pronker van de provincie Gelderland gaf op het Nationaal Fietscongres een voorproefje van de resultaten van een belangrijke e-bikepilot in Gelderland die een jaar duurde.
20 e-bikes van Sparta zijn door de provincie Gelderland ter beschikking gesteld aan vier middelbare scholen in vier Gelderse regio’s (Apeldoorn, Arnhem, Culemborg en Epe). Ze waren bedoeld voor scholieren die nog geen OV-chipkaart hebben. De animo voor deelname was groot. In de meetperiode zijn 1200-2200 ritten gemeten gedurende 9-13 weken, waarbij afstanden zijn afgelegd tussen de 8,8 en 16,8 km met snelheden tussen de 8,8 en 22 km/uur.
Resultaten
Er bleken meer meisjes deel te nemen dan jongens. Niet alleen naar school, maar ook in de weekenden gebruikten de scholieren de e-bike. Interessante bijkomstigheid was dat een van de fietsen werd gestolen, maar via het track en trace-systeem al binnen een half uur weer werd teruggevonden. Een ruime meerderheid van de deelnemers gebruikte de fiets altijd en dus ook buiten schooltijd.
Redenen om (soms) niet op de e-bike te gaan waren: het weer, excursies, oplader vergeten, de onmogelijkheid om huiswerk te maken op de fiets, reizen met vriend(inn)en en medische redenen. Wat de e-bikers opviel is dat zij de reis met de e-bike veel sneller ervaarden dan ze vooraf hadden gedacht. Van de deelnemers gaat ruim een kwart helemaal niet meer met het OV. Het definitieve rapport van de e-bikepilot verschijnt eind juni.