Om in de toekomst meer treinen op de Zaanlijn te kunnen laten rijden, ondergaat station Wormerveer de komende jaren een ingrijpende verbouwing. Er komen twee extra perrons, liften, een bewaakte fietsenstalling en een nieuwe overkapping van de entree.
Uitbreiding treinstation Wormerveer
vrijdag 3 september 2010
2 min
Krappe infrastructuur
“Wormerveer heeft nu alleen een middenperron met twee sporen. Dat is onvoldoende voor een traject waar acht treinen per uur rijden”, zegt Cees de Vries, regiodirecteur Randstad Noord bij Pro Rail. “De krappe infrastructuur op de Zaanlijn leidt in de praktijk tot oponthoud. Als een stoptrein vertraagd is, moet de intercity er noodgedwongen achteraan hobbelen.”
Twee extra perrons
Door de aanleg van twee extra perrons en extra sporen kunnen intercity's passeren. Dat betekent een hogere punctualiteit. De extra ruimte gaat echter wel ten koste van twee goederensporen. Maar de Velser spoortunnel is volgens De Vries een goed alternatief voor de goederentreinen die vanaf Corus naar Zuid-Nederland rijden.
Rijden zonder spoorboekje
Als de infrastructuur bij Wormerveer en bij Uitgeest (waar de Zaanlijn en de spoorlijn vanuit Haarlem samenkomen) is aangepast, wordt 'rijden zonder spoorboekje' in de toekomst mogelijk, zegt Cees de Vries. Deze week draait NS proef op het traject Utrecht-Eindhoven. Zijn de uitkomsten gunstig, dan zullen er in de toekomst ook op de Zaanlijn 12 treinen per uur gaan rijden.
Terug naar overzicht nieuws >>>