Uitleg technische weetjes

dinsdag 22 november 2011
timer 3 min
Uitleg technische weetjes Wat is een 'on-board charger' of een Mennekesstekker? Bent u nog niet zo goed bekend met alle termen? Onderstaand een uitleg over laden, stekkers, veiligheid en meer.
Uitleg technische weetjes

 


Snel of langzaam laden


Langzaam laden wordt met name thuis gedaan, binnen 8 uur is de accu weer vol, of op andere locaties waar men langer dan 4 uur verblijft. Hierbij gaat de stekker rechtstreeks naar de 'on-board charger' in de auto. Bij een snellaadpaal is er sprake van een charging station buiten de auto. In een kwartier is de accu dan weer op volle sterkte.
De keuze voor de aanschaf van een laadpaal die snel of langzamer laadt heeft ondermeer te maken met de locatie van de laadpaal. Als de gemiddelde parkeerduur minder dan 4 uur is, is een snellader of medium snellader vaak aantrekkelijker dan een charging station dat langzaam laadt.


Stekkers


Er zijn twee gangbare stekkers waarmee getankt kan worden,
Voor langzaam laden is de zogenaamde Mennekesstekker voor Elektrisch Vervoer in omloop. De stekker die voor snelladen wordt gebruikt is de zogenaamde CHAdeMO stekker.
De verwachting is dat deze voorlopige standaarden nog door zullen ontwikkelen als gevolg van verdere technologische ontwikkeling.


Softwarematige koppelingen


Een lader of snellader alleen is vaak niet genoeg voor een goed business model. Naast het laten installeren van een laadpaal zijn ook softwarematige koppelingen van belang. Bijvoorbeeld een koppeling met de al draaiende systemen van een parkeerbeheerder. Een belangrijke standaard hiervoor is bijvoorbeeld het Open Charge Point Protocol (OCPP). Met de koppelingen worden bijvoorbeeld service en onderhoud van laadpalen vanuit een centraal meldpunt geregeld, realtime informatie over beschikbaarheid gecommuniceerd met het navigatiesysteem van de e-bestuurder, kunnen betalingen naar verbruik geregeld worden maar wordt ook de koppeling met het elektriciteitnet gemanaged.


Veilig


Alle laadpalen moeten voldoen aan de strenge veiligheidseisen. Dit houdt in dat er eisen zijn gesteld aan de kwaliteit en beveiliging van het product. Brandveiligheid, aanrijdbeveiliging, beveiliging tegen stroomschokken en dergelijke zijn uitgebreid getest. Sommige leveranciers zijn hiervoor niet alleen CE gecertificeerd maar zijn ook gecertificeerd door een onafhankelijke partij, een zogenaamde 'Notified Body' (soort van TüV, red.), waardoor de veiligheidseisen op een nog hoger niveau goedgekeurd zijn.


Openbaar terrein of eigen grond/gebouw


De Stichting E-laad biedt alle Nederlandse gemeenten de mogelijkheid om gratis één oplaadpunt per 10.000 inwoners te plaatsen. De gemeente verzorgt de inrichting van de parkeerplaats, de handhaving en de lokale wetgeving. De stichting regelt de betaling, de plaatsing van de laadpaal en het onderhoud.
Particulieren (waarbij de laadpalen dus niet op openbaar terrein worden geplaatst) kunnen zich wenden tot de verschillende aanbieders van (snel) laadpalen die actief zijn in deze markt.
 

Terug naar overzicht ParkeerKennis >>>