Uniforme Europese veiligheidsregels voor electrische auto's
In het Zwitserse Genève zijn de eerste internationale veiligheidsregels vastgelegd voor elektrische en hybride voertuigen. De nieuwe regelgeving biedt autofabrikanten een uniform wettelijk kader en zorgt ervoor dat ze niet in elk land opnieuw een goedkeuring moeten aanvragen.
Uniforme Europese veiligheidsregels voor elektrische auto's
vrijdag 19 maart 2010
2 min
Daarmee kunnen de wagens nu in 41 landen sneller op de markt komen. De regels werden vastgelegd tijdens het Wereldforum voor de Harmonisering van Voertuigregelgeving.
Veilige, groene keuze
Het World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations is een VN-instelling die tot doel heeft de veiligheid en milieuvriendelijkheid van voertuigen te verbeteren. Meer dan vijftig landen nemen eraan deel, samen met autofabrikanten, consumenten en weggebruikers. \"De elektrische auto is een groene keuze voor de consument\", zei Europees Commissaris voor Industrie Antonio Tajan. \"Ik wil er voor zorgen dat die zo snel mogelijk op een zo groot mogelijke markt komen en veilig zijn in het gebruik.\" De nieuwe regels gelden in de landen binnen de Europese Unie en landen als Turkije, Zuid-Korea, Japan en Rusland.
Hoog voltage
Veiligheid is een belangrijk thema bij elektrische voertuigen omdat ze met erg hoge voltages werken en de kans op een elektrische schok voor de inzittende geminimaliseerd moet worden. De nieuwe regels bepalen onder meer dat de autogebruiker nooit in aanraking mag komen met de stroomkabels in de auto, en dat de auto immobiel blijft terwijl hij opgeladen wordt. Daarmee is overigens de Amerikaanse vinding om zonnepanelen in het asfalt in te bouwen nog steeds mogelijk, alleen moet het systeem dan ook op parkeerplaatsen worden aangelegd waar ze kunnen zorgen voor oplaadpunten voor elektrische auto's.
Communicatie tussen voertuig en bestuurder
Ook zijn afspraken gemaakt over de communicatie tussen het voertuig en de bestuurder, bijvoorbeeld over de manier waarop het voertuig aan de bestuurder signaleert of de motor aan staat of niet. Dergelijke signalering is noodzakelijk omdat een elektrische motor geen of nauwelijks geluid maakt.