Het college van Utrecht wil dat het fietsgebruik in de stad in 2030 met de helft is toegenomen. Het autogebruik moet worden gehalveerd. Dit staat in het ambitiedocument 'Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar'.
Utrecht wil fietsgebruik doen groeien
maandag 8 augustus 2011
2 min
Fiets als eerste vervoerskeuze
Dat wil het college bereiken door de fiets tot eerste vervoerskeuze in de stad te maken en een regionaal tramnetwerk te ontwikkelen als basis zijn van het ov-systeem. Het autoverkeer wordt onder meer ingeperkt door het tussen Leidsche Rijn en het noordwestelijke deel van de bestaande stad te doseren. En door de stadsring te bestemmen tot stedelijke boulevard, waarop straks alleen plaats is voor lokaal autoverkeer. Dat alles moet samen gaan met een forse kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte.
Fiets is drager van mobiliteit
Het ambitiedocument 'Utrecht: Aantrekkelijk en Bereikbaar' biedt daarmee vooral een stedebouwkundige schets die samenhang wil brengen in de vele beleidsplannen op het gebeid van mobiliteit en ruimte die klaarliggen voor de stad of in ontwikkeling zijn. De nota noemt de fiets als de vanzelfsprekende drager van de mobiliteit in de stad. 'In de binnenstadszone is dat ook in de inrichting van de ruimte goed herkenbaar. Met goede fietsparkeervoorzieningen en faciliteiten voor fietsverhuur.'
Snelfietsroutes
Onderling en vanuit de regio zijn de stadszones goed verbonden met 'snelfietsroutes': goed herkenbare routes, bij voorkeur tweerichtingenpad, met relatief weinig verstoring door kruisend verkeer, aldus de nota verder. 'Daarnaast zijn er in het netwerk dragende fietsroutes waar het verkeer van en naar de woongebieden zich verzamelt. Deze routes vormen de dragende fietsroutes waar ingezet wordt op een betere herkenbaarheid, een betere doorstroming en een hogere belevingswaarde.'
Verdubbeling
Door de maatregelen uit het Ambitiedocument verwacht de gemeente dat het gebruik van de fiets sterk groeit. Ten opzichte van de huidige situatie neemt het aantal fietskilometers volgens de plannen met de helft toe. Op sommige relaties naar het gebied buiten de ring zou het fietsgebruik zelfs verdubbelen.
Bron: Fietsberaad
Terug naar overzicht nieuws >>>