Utrecht wil zoveel mogelijk inwoners op de fiets
"Utrecht groeit, en hoe: het aantal inwoners in stad en regio stijgt enorm én de aantallen toeristen en bezoekers nemen verder toe”, vertelt Rodenburg. De gemeente ziet het als een enorme uitdaging om het leefklimaat op peil te houden en dit verder te verbeteren. De fiets speelt daarbij een belangrijke rol en past bij wat de stad wil zijn: open en schoon, met alle ruimte voor fietsers en voetgangers.
Daarom werkt de gemeente aan de ambitie om zoveel mogelijk Utrechters te laten kiezen voor de fiets. Zo is ruim een jaar geleden een stadsgesprek Fiets georganiseerd. Rodenburg: “Hierbij hebben we 180 bewoners, ondernemers en organisaties gesproken over hoe Utrecht een betere fietsstad wordt. Het grootste deel van de suggesties is overgenomen in het Actieplan Utrecht Fietst!, waarin een groot pakket maatregelen is opgenomen waarmee we aan de slag zijn gegaan.”
Onderscheidend
Het fietsbeleid in Utrecht omvat een groot aantal maatregelen, onder meer op gebied van fietsparkeren, fietsroutes, stimulerings- en gedragsmaatregen, samenhang met mobiliteitsmanagement op bedrijventerreinen, verkeersveiligheid en aanpassing van VRI’s. “Onderscheidend hierbij is bijvoorbeeld de bouw van de grootste fietsenstalling ter wereld, waarvan het eerste deel in 2016 moet opengaan. Een ander voorbeeld is de innovatieve P-route fiets, die verwijst naar vrije plekken in zes stallingen en waarvan de data beschikbaar is als open data.”
Verder lezen?
Hieronder kunt u het volledige artikel gratis downloaden in PDF. Dit artikel is verschenen in de maart-editie van Verkeer in Beeld. Het magazine is beschikbaar voor leden in de online bibliotheek . Wilt u het volledige magazine lezen, maar bent u nog geen lid? Klik dan hier om lid te worden.