Van big data naar bruikbaar reisadvies

woensdag 25 juni 2014
timer 4 min
Big data is booming, ook in de wereld van verkeer en vervoer. Met de auto of de trein naar het werk? Wat is het beste tijdstip om te vertrekken? Big data maakt individuele en betrouwbare mobiliteitskeuzes mogelijk. Maar data is nog geen reisadvies. Hoe transformeer je big data naar iets waar de reiziger écht wat aan heeft?

Hoeveelheid data razendsnel toegenomen

De populariteit van big data is enorm. De afgelopen jaren is de hoeveelheid beschikbare data razendsnel toegenomen. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en GX Software blijkt dat negentig procent van alle beschikbare data pas de afgelopen twee jaar gecreëerd zijn. Uit deze data is waardevolle informatie te onttrekken. Bovendien zijn data tegenwoordig vaak real-time. Dit maakt het mogelijk reizigers individueel advies te geven, gebaseerd op de actuele situatie op de weg en bij het OV. Voor verkeerskundigen en wegbeheerders biedt de stroom verkeersdata inzichten om nieuwe verkeersmodellen te ontwikkelen. Big data kan zo bijdragen aan het voorspellen van verkeersdrukte, zodat wegbeheerders hierop kunnen anticiperen. Dit is veel effectiever dan maatregelen inzetten wanneer files al zijn ontstaan.

 

Ontsluiten van data

De mogelijkheden met verkeers- en OV-data zijn groot. Daarom zijn er al initiatieven gestart om de data te ontsluiten, zoals de Nationale Databank voor het Wegverkeer (NDW). Maar bijvoorbeeld gemeenten stellen hun verkeers- en parkeerdata zelf ook beschikbaar. Overheden werken hier om meerdere redenen aan mee. Ten eerste worden zij vanuit de Europese Unie verplicht gesteld alle publieke data openbaar te maken. Maar nog veel belangrijker is dat in Nederland de rol van de overheid verandert van een uitvoerende naar een faciliterende en coördinerende rol. Dat betekent dat de overheid taken niet meer per se zelf uitvoert, maar dat deze overgenomen worden door marktpartijen. De overheid faciliteert door data op het gebied van verkeer en vervoer openbaar te maken voor marktpartijen, die hiermee slimme diensten kunnen ontwikkelen waarmee reizigers geïnformeerd en gerouteerd worden op basis van actuele verkeersdrukte, OV-gegevens et cetera. Maar lang niet alle initiatieven blijken even succesvol.

 

Bruikbare data

Ook in de mobiliteitswereld blijven veel apps ongebruikt op de smartphone staan, omdat ze niet aan de verwachting van de gebruiker voldoen. Ontwikkelaars van apps of websites denken niet goed na over het doel dat ze willen bereiken en welke data ze daarbij nodig hebben. Of ze ontwikkelen iets op basis van data omdat die nou eenmaal beschikbaar zijn, zonder na te denken of daar ook behoefte aan is. Ontwikkelaars zouden er goed aan doen om uit te gaan van de doelgroep en het doel dat zij willen bereiken, om daar vervolgens de benodigde data bij te zoeken. Veel data lijken interessant, maar zijn minder bruikbaar dan gedacht. Zo blijkt gedragsdata vaak veel waardevoller dan demografische data. Maak keuzes en durf data weg te laten, want de hoeveelheid data zal alleen maar toenemen.

 

Een deel van het probleem ligt bij overheden die data beschikbaar stellen. Het is een goede ontwikkeling dat data beschikbaar gesteld worden, maar niet alle data zijn bruikbaar. Soms hebben de data niet het juiste formaat, of zijn gewoon niet relevant. Hierdoor wordt maar twaalf procent van de data gebruikt. De RDW heeft bijvoorbeeld statische parkeerdata beschikbaar gesteld zodat marktpartijen daarmee reisinformatiediensten kunnen opzetten. Wat echter nog ontbreekt, is informatie of een parkeerplaats of -garage ook vrij is of niet. Verkeer naar een volle parkeergarage leiden heeft weinig zin. De toegevoegde waarde van deze data is hierdoor nu nog beperkt. Nadenken over de toepassing van data, voordat er geïnvesteerd wordt in het beschikbaar stellen ervan, is daarom essentieel. Standaardisatie is van belang zodat dat de data voor veel partijen bruikbaar en combineerbaar zijn. TrafficLink heeft hiervoor de Open Data Service ontwikkeld die data transformeert naar een bruikbare standaard. De gemeente Amsterdam maakt hier gebruik van om de real-time reistijden op het hoofdwegennet te ontsluiten.

 

Succesvol met data

De essentie bij het succesvol transformeren van big data naar bruikbaar reisadvies, is dat zowel data delende partijen als ontwikkelaars van apps en sites, van tevoren nadenken over het doel dat zij ermee willen bereiken. Datadelers moeten bedenken welke data echt nuttig zijn voor ontwikkelaars en in welke vorm. Ontwikkelaars moeten weten welke data zij nodig hebben om hun doel te realiseren. Tenslotte doen ontwikkelaars er goed aan te bedenken dat zij beter kunnen samenwerken met andere partijen om te komen tot een integrale oplossing voor mobiliteitsadvies, dan voor elk aspect een aparte app te ontwikkelen. Niemand zit namelijk te wachten op tien verschillende reisapps op de telefoon die allemaal maar een deel van het reisvraagstuk oplossen.

 

 

 

 

 

 

Auteur: Frank Ottenhof - TrafficLink