Van productenleverancier naar integrale dienstverlener

donderdag 3 maart 2022

Marco de Jong en Willem Hartman van Vialis zien beide dat de klantvraag verschuift. “Van producten naar diensten”, aldus De Jong. “Ontwerp, realisatie en onderhoud worden steeds belangrijker, daar ontkom je niet aan. Eigenlijk zie je een aantal grote trends: (cyber)veiligheid en data worden steeds belangrijker, net als dienstverlening. Ook bij wegbeheerders en andere opdrachtgevers.”

-
Marco de Jong, Vialis

“Uitvragen van opdrachtgeveMrs zijn steeds vaker gebaseerd op een dienst, op het waarborgen van veiligheid, beschikbaarheid en doorstroming. Dat is vanuit de klant gezien logisch, maar biedt voor ons als Vialis ook kansen”, vertelt De Jong. “Wanneer met de klant wordt afgestemd welk doel wordt nagestreefd, kunnen we veel meer van onze eigen systemen optimaal inzetten. Uiteindelijk gaat het immers om het effect dat je realiseert. Bijvoorbeeld het voorkomen van ongevallen”.

-
Willem Hartman, Vialis

“We zien ook dat dit steeds sneller gaat en dat we daarmee ook meer verantwoordelijkheid krijgen. Door diensten te leveren en assets te beheren borgen we ook dat iedere euro van de beheerder goed besteed kan worden.”

De toenemende focus op data

“Mijn wereld bestond uit objecten, uit bruggen, tunnels en sluizen”, vertelt De Jong. “uit onderhoud efficiënt inrichten zonder het ‘gedoe eromheen’ zoals het delen van data. Dat was hoe het werk er vroeger uitzag. Je had dan een tijdgebonden opdracht, ‘bouw een sluis’, en die droeg je over aan de opdrachtgever. Nu begint het werk dan pas, de diensten ná oplevering zijn veel belangrijker geworden. De werelden vloeien steeds meer in elkaar over. Waar vroeger de focus lag op jouw eigen werk, kun je nu niet anders dan alle belanghebbende bijtijds te betrekken. Zo werken we steeds meer integraal.

“In het stedelijke en provinciale verkeer zie je steeds meer dynamisch verkeersmanagement, we bewegen ook steeds meer richting bijvoorbeeld apps”, vertelt Hartman. “Dat zie je ook op een aantal punten meer bij elkaar komen. Zo zijn we bezig om diensten achteraf, ‘retrofit’, te leveren op bruggen. Dan plaats je achteraf sensoren op en in bestaande bruggen, zodat je de warmte, de uitzetting, de status van de slagbomen, en dergelijke kan meten en monitoren. Bij nieuwe bruggen is dat al een integraal onderdeel van de brug, maar bij oudere bruggen kan het handig zijn om die sensoren toe te voegen zodat je ook over die data kan beschikken.”

“Klanten reageren daar heel positief op”, gaat Hartman verder. “Interactieve netwerken schuiven steeds meer in elkaar. Neem ook bijvoorbeeld ons ReQuest-project*, dat soort dynamisch geprioriteerd verkeersmanagement is een belangrijk onderdeel van heel veel verkeer, denk ook aan bouwlogistiek achter het bouwen van bruggen en tunnels, en andere grote bouwprojecten. Daar zit veel verkeer aan vast, transport van zand, asfalt en bouwmaterialen.”

“Er is steeds meer data beschikbaar, bijvoorbeeld het gewicht van de vrachtwagen en daarmee de belading. Dan kun je een vrachtwagen die vol beladen is met gevaarlijke stoffen prioriteit geven, of de juiste route laten rijden, bijvoorbeeld niet door tunnels.”

Een aandachtspunt daarbij is het toekomstbeeld. “Als je alle vrachtwagens prioriteit gaat geven, dan moet je daar meer op gaan differentiëren.”

Cybersecurity

De Jong: “Cybersecurity neemt ook een steeds grotere vlucht. Voorheen was alles los georganiseerd, Rijkswaterstaat had bijvoorbeeld een eigen aanpak, net als de decentrale overheden. Dat groeit steeds meer naar elkaar toe. Dat moet ook wel, gezien de risico’s die daar liggen. Je ziet de druk op dat gebied oplopen, of je het nu over iVRI’s hebt of over sluizen en keringen. We praten veel met de assetbeheerders en de wegbeheerders, daar zit nu vaak ook een security- en privacy-officer aan tafel, die heeft daar dan ook een mening over. De veiligheid – ook zeker de cyberveiligheid – en de privacy moeten altijd gewaarborgd zijn en blijven. In het verleden ging het op afstand en centraal regelen van installaties geïsoleerd en met een of ander obscuur protocol, daar kon eigenlijk niemand bij. Dat is nu niet zo, alles is verbonden, dat eist extra veiligheid.”

Hartman: “Als het gaat over cybersecurity, neem je het het zekere voor het onzekere. Maak alles zo veilig mogelijk. Dat zit ook op het gedrag van mensen. Opdrachtgevers moeten ook dingen doen en laten. We moeten ook mensen dwingen om bijvoorbeeld two-factor-authentication niet uit te zetten en voorkomen dat er papiertjes rondslingeren met wachtwoorden.”[Rondmaken] De toekomst is veel dichterbij dan we denken ‘ we leven het al’ daarom moeten we nu de voorwaarden scheppen.

Over ReQuest

ReQuest is een dienst die het mogelijk maakt dat wegbeheerders nog meer middelen tot hun beschikking hebben om de veiligheid in het verkeer te verhogen en duurzaamheid te stimuleren door op een slimme manier verkeer, in dit geval vrachtwagens , te prioriteren. De ‘Go-live’ waarin Vialis, Crossyn en HANOS samenwerken vond plaats in Apeldoorn. Vialis, Crossyn. Lees meer op www.mobiliteitsplatform.nl/Request

Over Vialis

Vialis, een koninklijke Volkerwessels-onderneming
Vialis.nl